E-handeln ökar kraftigt i hela Sverige. Förra året handlade svenskarna för 37 miljarder kronor, vilket är en ökning med 17 procent sedan 2012. Piteborna följer utvecklingen och handlar allt mer varor på internet. Under 2013 ökade antalet levererade paket som köpts på nätet med nio procent.
– Här i Piteå har vi märkt en ökning av Pitebor som e-handlar. Allt fler paket står på hyllorna hos våra postombud, och våra brevbärare levererar många fler paket direkt hem till konsumenternas postlådor. Paketen har blivit de nya breven, säger Annette Santner, ombudschef i Piteå.
Ökad digitalisering
Svenskarnas e-handelsvanor har ökat i takt med den ökade digitaliseringen och konsumenterna integrerar de fysiska och digitala kanalerna för att söka information eller för att handla varor och tjänster. Enligt e-barometern har drygt sex av tio konsumenter någon gång gjort research i en webbutik kring en specifik produkt för att sedan handla den i en fysisk butik. På motsvarande sätt prövade eller tittade var fjärde konsument på en specifik produkt i en fysisk butik för att sedan köpa varan i en webbutik. Något som tros kunna leda till merförsäljning.
– Samspelet mellan de fysiska och digitala butikerna blir allt större och e-handeln ska ses som en möjlighet att driva merförsäljning till de lokala butikerna, säger Arne
Anderson, e-handelsexpert på Postnord.