Videon är inte längre tillgänglig
Det är kronofogdemyndigheten som presenterar ny statistik för första halvåret 2014 och jämför detta med tidigare år, en jämförelse som landar i en 13-procentig ökning av antalet ansökningar om skuldsanering. Siffran gäller då hela landet, där det totalt kom in 5 226 ansökningar under perioden januari–juli 2014 jämfört med 4 634 samma period året innan.
Ungefär lika många (2 763 respektive 2 713 stycken) beviljades sanering, men utslaget på antal ansökningar innebär det färre saneringar i procent räknat.
Andra lösningar
Situationen i Piteå och i Norrbotten skiljer sig från rikets. Här minskar antalet ansökningar om skuldsanering, i Piteå från 32 under första halvåret 2013 till 17 hittills i år.
– Fast det kan komma att bli fler i slutänden, säger konsumentrådgivaren Siv Öhlund.
– Vi har ungefär 200 pågående ärenden och fler kan komma att gå till sanering, men de flesta slutar ofta med andra lösningar, säger hon.
Kommunens konsumentrådgivning hjälper privatpersoner med att gå igenom deras ekonomi, se över lån och avtal, göra en budget och i vissa fall avbetalningsplaner – och i de allra flesta fall, räcker det med det. Att få en överblick över vart pengarna går, vad som kostar onödigt mycket och vilka dyra krediter man kan göra sig av med eller få bättre lånevillkor på till exempel.
– Men en del har ju inget betalningsutrymme alls och inga avtal eller lån man kan göra något åt, och då slutar det ju med en ansökan om skuldsanering, säger Öhlund och visar det program (Boss = budet- och skuldsanering) som konsumentvägledarna använder sig av då man ska gå igenom en människas liv och ekonomi.
Koll på ekonomin
När X antal parametrar fyllts i, räknar programmet själv ut ett "facit" på eventuellt betalningsutrymme men det är vägledarna som får titta på detaljerna och föreslå förändringar, exempelvis ett nytt elavtal.
– De flesta som kommer hit vill ha hjälp med att gå igenom sin ekonomi, få koll på vart pengarna tar vägen, tips om vad en ung vuxen ska betala för sig hemma eller förslag på hur man kan minska kostnaderna. Kanske står man inför en separation, där de ekonomiska villkoren kommer att förändras drastiskt, säger Siv Öhlund.
Piteå kommun har tre konsumentvägledare. Två av dem jobbar med budget och skuldsanering, en med konsumentfrågor.