De senaste åren har nyförsäljningen av mopeder minskat i takt med att antalet 15-åringar blivit färre. Till följd av detta har andelen ungdomar upp till 17 år som dödas och skadas svårt i mopedolyckor minskat med cirka 30 procent. Från och med nästa år ökar antalet 15-åringar och sannolikt antalet mopeder i trafik för första gången sedan 2010.
Olönsamt
Många handlare har helt slutat att sälja mopeder eftersom efterfrågan är för liten. När nu antalet 15-åringar ökar är risken stor att många trimmade och defekta mopeder åter tas i bruk.
Att försäljningen gått ner är naturligtvis en bidragande orsak till dödsolyckor och svåra skador har minskat sedan 2010; från att under 2004–2009 legat på mellan 60–72 procent av totala andelen dödade och svårt skadade mopedister har andelen de senaste fyra åren sjunkit till 25–47 procent.
Stora risker
Under 2014 har NTF genomfört en kontroll av mopedhandlare och resultatet visar att de allra flesta tar avstånd från trimning. Trots detta är ungefär en fjärdedel av alla mopeder inblandade i dödsolyckor trimmade.
– Få ungdomar tänker på vilka risker man utsätter sig för om man kör en trimmat. Konsekvenserna av farten blir allvarliga. Mopeder är inte konstruerade för höga hastigheter, säger Monica Green, ordförande NTF.
97,4 procent använder hjälm, vilket är en nästan tvåprocentig ökning jämfört med 2013.