Alliansen ville kräva elbussar

Alliansen ifrågasätter både sänkta miljökrav och konstiga marknadsföringsmodeller. Majvor Sjölund (C) tror att upphandlingen kan överklagas än en gång.

Majvor Sjölund från Centerpartiet tycekr att kommunen skulle gått ett steg längre för "klimatet".

Majvor Sjölund från Centerpartiet tycekr att kommunen skulle gått ett steg längre för "klimatet".

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2018-12-18 18:30

Allianspartierna ville gå ett steg längre och faktiskt ha 100 procent eldrivna bussar som tjänstemännen förordade. Majvor Sjölund, gruppledare för Centerpartiet i Piteå, röstade mot majoriteten när frågan var uppe i arbetsutskottet.

– Jag tyckte att vi måste ta ett steg i rätt riktning när det gäller klimatet. Helst hade jag velat ha biogasbussar. Men det sumpade man för ett par år sedan i och med att kommunen inte gick in och hjälpte till att få avsättning för den här biogasanläggningen i Infjärden, säger hon.

Eftersom bussavtalet sträcker sig i tio år med möjlighet till förlängning i två år kommer Piteå kommuns beslut om en fossilfri fordonsflotta 2030 mest troligt aldrig bli verklighet nu, konstaterar Majvor Sjölund.

– Det är tomma ord, absolut.

Du tror inte att ett prisavdrag på sex miljoner kommer att leda till rena elbussar?

– Det är tveksamt. Viljan finns alldeles säkert hos våra lokala bussbolag, men sedan finns det en faktisk verklighet också. Vi vet att bussarna är betydligt dyrare i inköp och ska man ha laddinfrastruktur med snabbladdare är det en ganska stor investering som jag knappast tror kommunen kommer att stå för.

Hon beskriver att upphandlande tjänstemän fått en omöjlig uppgift från poltiken.

– Att upphandla mer trafik, mer miljövänligt, till mindre pengar. Det är en omöjlig ekvation, säger Majvor Sjölund.

Men att miljöfrågan fått sänkt prioritet är inte det enda som upprör. Majvor Sjölund rent utav rasar mot kommunens marknadsföringsmodell som gynnar vissa företag i upphandlingen.

– Man får göra avdrag med 1,5 miljon kronor i priset om man har en egen marknadsavdelning och har haft det i minst två år. Vad är det som säger att en marknadsavdelning är bättre än ett företag som lejer en reklambyrå?

Anbudsgivare som har avtal med marknadsföringsbyråer får avdrag på en miljon kronor. Men då krävs att byrån har dokumenterad erfarenhet av arbete med marknadsföringsinsatser där målsättningen varit att öka resandet med buss. Trafikföretag som har marknadsavdelning, men som inte varit verksam i mer än två år, får 500 000 kronor i mervärdesavdrag.

– Kommunen ska ställa krav på att bussbolagen ska marknadsföra. Men hur sen bolagen ska göra det. Det ska inte vi politiker bry oss i, säger Majvor Sjölund.

Enligt henne finns det en betydande risk att upphandlingen överprövas igen, just med anledning av marknadsföringsmodellen.

– Jag är tveksam om man får göra på det här sättet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!