Alliansen öppnar för Norrbotniabanan

Nu kan Norrbotniabanan vara på väg att byggas. Alliansen har presenterat ett förslag om satsningar på infrastruktur. Förutsättningar för utbyggnad av järnvägen i Norrland ska undersökas.

Stefan Tornberg (C) har länge kämpat för Norrbotniabanan. (Arkivbild)

Stefan Tornberg (C) har länge kämpat för Norrbotniabanan. (Arkivbild)

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-07-02 13:35

Förslaget presenterades i Almedalen. Alliansen vill avsätta 140 miljarder kronor till infrastruktur i form av bland annat höghastighetsbanor i södra Sverige och en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Regeringen ska också utse en förhandlingsperson för utbyggnaden av järnvägen i norra Sverige.

– Det kan innebära Norrbotniabanan, säger Centerns partiledare Annie Lööf till TT.

Gusten Granström, VD för Norrbotniabanan, är försiktigt positiv.

– Det är ett litet steg till en dialog, säger han.

Finansieringslösning

Byggandet av Norrbotniabanan är ett efterlängtat projekt för riksdagsledamoten Krister Hammarbergh (M).

– Det är en sak som vi har jobbat för länge.

Det har varit trångt i infrastrukturbudgeten, menar han.

– Vi har ett större trafikarbete än tidigare. Vi har decennier av eftersatt underhåll, inte minst av järnvägarna. Norra stambanan är väldigt sliten. I grund och botten måste alla projekt finansieras. Det gäller att hitta en lösning. Norrbotniabanan kan vara ett alternativ till stambanan.

Alliansens förslag är att utbyggnaden ska medfinansieras av näringsliv och kommuner.

Ensam kamp för banan

Centerpartiet har länge kämpat för Norrbotniabanan. Stefan Tornberg (C) anser att det har varit svårt att få respons av Alliansen.

– Norra Sverige är en blind fläck. De ser inte de möjligheter som finns i norr.

Gusten Granström anser att de inte har haft något stöd i frågan tidigare. Kravet på en förhandlingsperson har funnits länge och han är försiktig med förhoppningar.

– Det märks att det är valår. Vi har haft det här kravet i tre, fyra års tid, säger han.

Det finns också andra tänkbara projekt än Norrbotniabanan, som exempelvis ett dubbelspår mellan Kiruna och Narvik, hävdar Stefan Tornberg.

Enligt Krister Hammarberghs erfarenheter kommer det dröja med tillsättandet av en förhandlingsperson till efter valet.

– Det tar lång tid erfarenhetsmässigt. Till alla har överklagat, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om