Tv-distributören Allente, med över en miljon kunder i norden, tar avstånd från uppgifterna om vilseledande försäljning när PT kontaktar bolagets kommunikationschef.
– Det gör vi verkligen, det är inga försäljningsmetoder vi står bakom. Vi vill ha nöjda kunder och därför är det bra att vi får reda på när sånt här händer, säger Maja Wikman Ulrich.
Allentes försäljning sker via olika säljpartners och Maja Wikman Ulrich har kontaktat bolaget som jobbar mot Pitebos hyresgäster.
– Vi har lyssnat med våra säljpartners, och skulle egentligen behöva få exempel på kunder som kontaktats för att kunna se vilken eller vilka säljare det handlar om. Så om någon av kunderna vill kontakta mig direkt får de gärna göra det, så blir det lättare för oss att exakt ringa in problemet.
Maja Wikman Ulrich vet inte var försäljningsargumenteten kommer ifrån.
– Även om det är så att någon säljare har missuppfattat vad Teracoms uppgradering av marknätet innebär, eller annat, så ska man känna sig trygg när man köper tv-paket av oss, och det har vi inte lyckats med i de här fallen. Vi ber verkligen om ursäkt för detta, och har sett till att våra säljare inte kontaktar Pitebos kunder längre.
Samtidigt som försäljningen sker av andra bolag anser konsumentrådgivaren i Piteå att Allente har ett stort ansvar – det håller bolagets kommunikationschef med om.
– Vi jobbar med olika partners som är ute och säljer, men det frånsäger oss inte ansvaret. Vi är med och utbildar de här säljgängen, men ibland finns det någon som är "extra kreativ" och då går det snett och kunder blir ledsna. Därför är det jättebra att de kontaktar Konsumentverket eller oss så att vi får veta det. Den säljaren kommer inte längre få sälja för oss, säger Maja Wikman Ulrich.
Enligt konsumentrådgivaren, som varit i kontakt med vilseledda kunder, är det svårt att komma i kontakt med Allentes kundtjänst. Ett problem som Maja Wikman Ulrich bekräftar.
– Nästan alla våra kundcenter har varit underbemannade, bland annat på grund av corona och utflyttning från orterna där de finns. Vi har haft jättelånga väntetider och det har varit svårt att komma fram till oss. Om man inte kommer fram och man är en av kunderna som råkat ut för det här kan man leta upp mitt telefonnummer och mejladress och höra av sig.