All bottengyttja uppe

Muddringsprojektet i Södra Hamn är inne på sista versen. I veckan avrundas jobbet med att ta upp 78 000 kubikmeter bottengegga. Nu återstår det att täcka deponimassorna med matjord.

Upptaget och klart - muddringsverket i Södra hamn är inne på sluttampen på sitt uppdrag. Från nästa vecka lämnas maskinen i fred för övervintring på isen.

Upptaget och klart - muddringsverket i Södra hamn är inne på sluttampen på sitt uppdrag. Från nästa vecka lämnas maskinen i fred för övervintring på isen.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2013-12-10 11:17

Piteås båtfarare med djupgående farkoster kan göra vågen till sommaren.

Inga hinder finns längre i vägen på botten.

I veckan avslutas muddringsprojektet i Södra hamnbassängen som ökat vattendjupet till minst 1,5 meter och som mest tre meter.

Kvarvarande hörn

Det mesta av bottensegmentet fiskades upp redan i fjol höst/vinter via först sugmuddring och därefter grävmuddring.

Ena hörnet mot Västra kajen blev dock kvar orört på grund av tekniska omständigheter.

Men nu har de sista 5 000 kubikmetrarna sugits upp, och pumpats iväg till deponiområdet mot Lövholmen via piplineliknande rör från muddringspråmen.

Fas två inleds

– Därmed inleds fas två i projektet, säger Peter Lindqvist från BDX.

Det handlar om att täcka all muddringsgegga över två hektar med 30 centimeter matjord för att kväva riskerna för eventuella gas- och luktproblem.

Insatsen är noga föreskriven av mark- och miljödomstolen.

Slam och sand

– Detta innebär att lastbilar med matjord kommer att gå i skytteltrafik mellan Grus & Makadam och deponiområdet, förklarar Lindqvist.

Den konsttillverkade matjorden består till övervägande delen av fiberslam från Kappa som blandats med sand inne på Grus & Mak.

Att jorden körs ut vintertid bottnar i bättre bärighet på tjäle, jämfört med kvicksandsliknande gyttja som vore alternativet till våren/sommaren.

FAKTA Muddringsprojektet

Muddringen i Södra hamn är gjord för att bjuda fri vattenspegel i ett område där igenslamningsfaktorn varit uppenbar.

Bassängen håller numer 1,5 meters vattendjup, och upp till tre meters djup mot Västra kajen och gästhamnen.

Projektet har kostat 6,5 miljoner kronor.

78 000 kubik uppgrävd lera motsvarar närmare 7 800 lastbilslass.

I deponiområdet mellan kanalen och Lövholmen ska så småningom ett framtida grönområde växa fram.

Mudderverket kommer att lämnas kvar på isen över vintern.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!