Piteås båtfarare med djupgående farkoster kan göra vågen till sommaren.
Inga hinder finns längre i vägen på botten.
I veckan avslutas muddringsprojektet i Södra hamnbassängen som ökat vattendjupet till minst 1,5 meter och som mest tre meter.
Kvarvarande hörn
Det mesta av bottensegmentet fiskades upp redan i fjol höst/vinter via först sugmuddring och därefter grävmuddring.
Ena hörnet mot Västra kajen blev dock kvar orört på grund av tekniska omständigheter.
Men nu har de sista 5 000 kubikmetrarna sugits upp, och pumpats iväg till deponiområdet mot Lövholmen via piplineliknande rör från muddringspråmen.
Fas två inleds
– Därmed inleds fas två i projektet, säger Peter Lindqvist från BDX.
Det handlar om att täcka all muddringsgegga över två hektar med 30 centimeter matjord för att kväva riskerna för eventuella gas- och luktproblem.
Insatsen är noga föreskriven av mark- och miljödomstolen.
Slam och sand
– Detta innebär att lastbilar med matjord kommer att gå i skytteltrafik mellan Grus & Makadam och deponiområdet, förklarar Lindqvist.
Den konsttillverkade matjorden består till övervägande delen av fiberslam från Kappa som blandats med sand inne på Grus & Mak.
Att jorden körs ut vintertid bottnar i bättre bärighet på tjäle, jämfört med kvicksandsliknande gyttja som vore alternativet till våren/sommaren.