Alkolås på skoter  - en klar möjlighet

För två år sedan inleddes ett projekt i Norrbotten för att undersöka om det är möjligt att ha alkolås på snöskotrar. I går presenterades svaret.- Alkolåsen har fungerat bättre än väntat, säger projektledaren Kurt Hulkoff.

Karl-Erik Björkén, ordförande i Rosviks skoterklubb, säger att staten kan ställa krav på tillverkarna att sätta alkolås på skotrarna.

Karl-Erik Björkén, ordförande i Rosviks skoterklubb, säger att staten kan ställa krav på tillverkarna att sätta alkolås på skotrarna.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2010-03-19 06:00
Två av tre som dör i en skoterolycka är alkoholpåverkade. Något måste göras och därför inledde man för två år sedan ett projekt för att undersöka möjligheterna. Alkolås avsedda för personbilar monterades på snöskotrar. Kurt Hulkoff från OnIce AB har varit ansvarig för projektet är positivt överraskad av resultatet.
- Alkolåsen har fungerat betydligt bättre än väntat. De har klarat kylan ganska bra, men det uppstår lite bekymmer när det kommer till strömförsörjningen, säger han och förklarar att skoterns batteri inte är utvecklat för att generera tillräckligt med ström till alkolåsen.
Klarar knappt kylan
Karl-Erik Björkén, ordförande i Rosviks skoterklubb, är en av dem som testat alkolås.
- Problemet är när det är för kallt, då fungerar de inte som de ska. Tänk dig själv om du sitter fast fem mil från närmaste väg och alkolåsen inte klarar kylan, säger han.
Projektet visar tydligt att det finns potential att ha alkolås på snöskotrarna, men lösningen verkar vara långt borta enligt skoterförarna.
- Man kan tycka det går långsamt. Det finns ju inget intresse bland tillverkarna heller för den delen, förklarar Karl-Erik Björkén.
1,7 promille i snitt
I fjol dog tolv skoterförare i olyckor och av dem var åtta alkoholpåverkade.
Karl-Erik Björkén, som även är informationsansvarig och sekreterare i organisationen Snofed, både för och följer statistik noggrant.
- Av de skoterförare dog med alkohol i kroppen var halten i snitt 1,7 promille.
Under den konferens där resultatet av projektet presenterades menades det att det krävs att någon tar initiativet, förslagsvis staten.
- Staten är de som kan ställa krav på tillverkarna och sedan är det bra om till exempel skoteruthyrningar sätter alkolås på sina skotrar, säger Karl-Erik Björkén.
Han tror dock inte att alkolås kan bli en möjlighet på privata skotrar förrän om tidigast tio år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om