Alkobommar i hamn för nykterheten

Regeringen har flaggat för satsningar på alkobommar i svenska hamnar. ”I nuläget vet vi inte om vi kommer att beröras”, säger Ulrika Nilsson, vd i Piteå hamn.

HAMNAR. Alkobommar verkar bra, men politikerna får gärna ge oss mer detaljer om hur projektet ska utvecklas, säger Ulrika Nilsson, vd i Piteå hamn. (Arkivbild).

HAMNAR. Alkobommar verkar bra, men politikerna får gärna ge oss mer detaljer om hur projektet ska utvecklas, säger Ulrika Nilsson, vd i Piteå hamn. (Arkivbild).

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2017-09-22 14:16

Sedan tidigare finns alkobommar i Göteborgs hamn och Stockholms frihamn.

Målgruppen är bilburna förare som anländer främst via färjor.

För att komma vidare måste ekipagen först passera alkobommen, där föraren legitimerar sig med körkort och därefter blåser i en alkomätare.

Är allt ok öppnas bommen. Finns misstankar om onykterhet förblir bommen stängd – samtidigt som ett larm går ut till polisen och/eller personal i hamnen.

Försöken har hittills haft goda följdverkningar.

Initialt ökade graden av fasttagna, men allt eftersom vetskapen spreds har alkobommarna haft presumtiv verkan och antalet alkoholpåverkade förare har minskat drastiskt.

Trafikverket och MHF gillar systemet. Samma gäller för regeringen som beslutat anslå 78 miljoner kronor för bygget av fler alkobommar i svenska hamnar.

Men även om inriktningen slagits fast är branschfolket ovetande om vilka hamnar som beröras, om detaljer kring finansiering, konkurrens-, trafikflöden- och ansvarsfrågor.

– Alkobommen tycks gagna trafiksäkerheten och det är ju bra, säger Ulrika Nilsson, vd vid Piteå hamn.

– Men såvitt vi kan bedöma har regeringen fokus på färje- och persontrafiken. Vi är mera en utpräglad godshamn i Piteå med något enstaka kryssningsfartyg på besök, konstaterar hon.

– Huvuddragen är bra men politikerna får gärna ge oss mer precisa detaljer om hur de vill att projektet ska utvecklas, säger vd Ulrika Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!