Äldre bilar slipper koll

Snart kan bilar av årsmodell 1968 och äldre ha besiktats för sista gången. Regeringen går på Transportstyrelsens förslag om att göra bilar som är 50 år och äldre besiktningsfria.

Foto: Jens Ökvist

Piteå2017-02-10 19:15

Redan sedan tidigare har bilar äldre än 1950 rullat på gatorna utan att ha något besiktningstvång. Det görs nu om till en rörlig åldersgräns så att året din bil fyller 50 behöver den inte besiktigas. I Norrbotten berörs 6 425 bilar, lastbilar och bussar. För motorcyklar blir gränsen 40 år. Reglerna börjar gälla i maj 2018.

Frågor har lyfts om hur säkert det egentligen är, och logiken bakom att en 50 år gammal Chevrolet inte måste kolla bromsar och avgasvärden medans en fem år gammal Toyota måste inspekteras grundligt varje år. Peter Larsson från Norrlands motorhistoriker tror inte att förändringen kommer märkas särskilt mycket.

– De flesta av oss som har de här bilarna tar också väldigt bra hand om dem. De kostar pengar att renovera och tar man inte hand om den får man bara plöja ner ännu mer pengar. Jag har själv aldrig haft några direkta problem med att få någon bil genom besiktningen, säger Peter Larsson.

Han menar dock att det finns två sorters människor som äger äldre bilar.

– Det finns ju en grupp, som är försvinnande liten egentligen, som har missionen att bilarna ska se så jävliga ut som möjligt. Där har det alltid varit en gåta om hur de tagit sig genom besiktningen när man ser dem åka omkring med knäckt ram och bucklor överallt. De som inte sköter sig kommer inte bli bättre för att de slipper besiktning, säger Peter Larsson.

Han menar att det vad han vet inte uppstått några problem med de bilar som just nu är besiktningsfria, bilar som är äldre än 1950. Det är dock en ny generation bilar som kommer slippa besiktningen i och med de nya bestämmelserna. En generation med bilar som Pontiac GTO, Ford Mustang och Dodge Charger, de amerikanska muskelbilarna. Bilar med hög prestanda som är populära att trimma och bygga om. Många kan ha avskräckts från det på grund av just det att bilarna måste ta sig genom kontrollbesiktningen.

– Men är man lagd åt det hållet så hittar man ändå alltid ett kryphål genom besiktningen. Åtminstone 90 procent av de som håller på med bilar skulle inte göra så, säger Peter Larsson.

Resultatet av de nya reglerna kan åtminstone komma att återspeglas i plånboken.

– Bilarna som inkluderas kan nog komma att sticka upp i pris, det tror jag kommer att märkas, säger Peter Larsson.

Även om besiktning inte kommer vara ett krav kommer polisen att kunna inspektera och ålägga ägaren att besiktiga ekipaget ifall det verkar finnas brister.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!