Aktiva vädjar om höjd säkerhet

Påkörningsskydd. Den tragiska dödsolyckan på en gokartbana utanför Skellefteå hade gått att undvika med påkörningsskydd. Det hävdar aktiva inom branschen som nu vädjar om att påkörningsskydden ska bli obligatoriska.- En enkel regel att införa, säger Per Larsson, vars barn tävlar för Piteå Motorsällskap.

Piteå2006-06-22 00:00
Dödsolyckan i Ursviken utanför Skellefteå för en månad sedan inträffade på grund av att den förolyckade föraren körde upp på bakhjulet på fordonet framför. Hans gokart började klättra och slungades i väg.

Den 32-årige mannen landade på huvudet och avled senare av sina skador.

Efter olyckan har inga reaktioner officiellt kommit från Bilsportförbundet. Enligt gokartföraren Jörgen Bevonius hade olyckan gått att undvika med ett påkörningsskydd.

Därför har han nu tagit initiativet till ett upprop för att få Bilsportförbundet att införa ett obligatoriskt påkörningsskydd.

Inte obligatoriskt

Ett sådant skydd är i dag inte obligatoriskt. Varken vid tävlingar eller vid uthyrning till oerfarna förare. Trots detta har både Carting, vid Pite Havsbad, och Piteå Motorsällskaps gokartbana på Haraholmen påkörningsskydd på sina fordon. Detta för att höja säkerheten men också för att skydda maskinerna.

- Både de äldre och nyare fordonen har skydd. Så länge förarna sköter sig är det ingen fara, säger Marko Ödestrand, som driver Carting vid Pite Havsbad.

Piteå Motorsällskap köpte in helt nya maskiner inför årets säsong. Det finns även långt framskridna planer på att installera ett avstängningssystem på maskinerna för att kunna begränsa varvantalet. På så vis kan ansvariga kontrollera hastigheterna från sidan av banan och på så vis minska olycksrisken ytterligare.

Välkomnar uppropet

Aktiva inom Piteå Motorsällskap välkomnar uppropet om höjd säkerhet.

Per Larsson är pappa till Patrik, 17, och Stina, 15. Båda barnen tävlar framgångsrikt i gokart.

- Tidigare var det obligatoriskt med skydd över bakhjulen, men på senare år har vi inte behövt använda det. Efter olyckan i Skellefteå är frågan aktuell igen för att undvika slungeffekten, säger Per Larsson.

- Jag tror att det blir obligatoriskt med skydd för bakhjulen, det är en enkel regel att införa. Det kostar inte förarna mer än en tusenlapp.

Liten risk

Enligt uppgift är tragedin i Skellefteå sportens enda dödsolycka. Per Larsson vill tona ner riskerna med gokart.

- Sådana här olyckor är inte särskilt vanliga. Nästan varje helg genomförs tävlingar med ett hundratal deltagare runt om i Sverige. Risken är otroligt liten, men den finns, säger Per Larsson.

- Visst kan jag som förälder känna ett visst obehag, men det beror på de höga farterna. Jag har sett många incidenter, men skyddsutrustningen fungerar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om