Aktat namn i konstnärskretsar Öjebyfödda Ebba Hedqvist blev ett
Ebba Hedqvist var en färgstark personlighet i svenskt konstnärsliv. Där hon den självlärda vägen, och med en stor portion envishet, förverkligade drömmen att bli konstnär. Denna Öjebyfödda riddare och kommendör av Vasaorden skulle den 6 mars i år ha fyllt 100 år.
När konstverket Expansion skulle anskaffas blev det en liten politisk storm i Piteå. Kulturnämnden, som hade hand om konstinköpen, kände sig överkörda av tjänstemän och kommunstyrelsens arbetsutskott. Till slut redde frågan upp sig och som framförallt gällde finansieringen av verket.
Foto:
Ebba Hedqvist, som förblev ogift, gick ur tiden år 2001, i en ålder av 92 år.
Skapade konstnärshem
Ser man tillbaka på Ebba Hedqvists fascinerande livsöde kan konstateras att hon blev rikstäckande konstnär som målare och skulptör samt ett mycket aktat namn i konstnärskretsar, med ett stort engagemang.
Även inom det sociala, humanitära området gjorde hon en stor insats. Stiftelsen Konstnärshem är Ebba Hedqvists förtjänst. Det var hon som räddade en unik 1700-tals miljö i Stockholm från grävskoporna på 1960-talet och övertalade kommunen att skapa ett konstnärernas Höstsol i det rivningshotade kvarteret. Ett hem för äldre konstnärer, författare, bildkonstnärer, tonsättare, musiker, operasångare och dansare. Där det i dag utöver bostäder finns ateljéer, samlingsrum och bibliotek.
Ebba Hedqvist föddes i Öjebyn men växte upp i Djupviken omgiven av föräldrarna Anna Fredrika (1873-1962) och Ernst Johan Hedqvist (1874-1926) samt syskonen Frits Gösta (1896-1906), Aida Lovisa (1897-1983), Armand (1899-1980), Melker (1900-1988) och Cecilia (1906-2002).
Som barn tyckte hon om att rita. Det visade hon tidigt prov på hemma, där föräldrarna hade all möda i världen att hålla henne från tapeterna. Även under skolans teckningstimmar var hon flitig. Redan i unga år ville Ebba Hedqvist "ut i världen" och lämnade därför tidigt barndomshemmet för en tillvaro i Stockholm, där jobb fanns som affärsbiträde. Hon hade då även blicken riktad mot en dekoratörsutbildning. Av vad som berättats svek tydligen modet henne när hon 1930 bestämde sig för utbildningen. Ebba Hedqvist återsåg därmed Piteå för en kort tid. Dekoratörsskolan hade hon då slagit ur hågen, men kände en ändå ensorts "tvingande" kallelse att återvända till huvudstaden för att få utlopp för sitt intresse att få skapa. Det blev kurser i tecknande och målande.
Många utmärkelser
På den självlärda vägen fortsatte sedan hennes arbete, varvat med studier under 1940-talet i Frankrike, där hon höll till i Paris och Italien, med Rom som vistelseort. Där lades grunden och engagemanget för att skapa skulpturer.
Hon debuterade år 1935. Som porträttör utvecklade Ebba Hedqvist sig snabbt . Efter en tid bytte hon ut de skulpterade porträtten av en stor mängd kändisar mot mer abstrakta former, lämpade för den offentliga miljön.
- Att arbeta med former och material är för mig själva livet, berättade hon vid ett tillfälle.
Från och med 1941 skulpterade hon på heltid. Där Ebba Hedqvists svetsade arbeten i metallplåt drog till sig uppmärksamheten. Den som passerar Norrmalmstorg i Stockholm kan där bekanta sig med Laura, en höna som sprättar fram över torget. Genom åren blev det många offentliga arbeten runt om i landet i trä, sten, brons och plåt. Ebba Hedqvist finns även representerad i kyrkliga sammanhang med bland annat altarprydnader, exempelvis Kristus på korset i Ullatti kyrka och reliefer i Jörns kyrka. Allt varvat med uppmärksammade utställningar.
Tre konstverk i Piteå
Ebba Hedqvist fick under sin levnad motta flera stipendier och utmärkelser. År 1969 mottog hon Nordkalottens kulturstipendium i hemstaden Piteå. Samma år blev hon riddare av Vasaorden. Två år senare tilldelades hon Sverige och Finlands kulturstipendium och 1974 utnämndes hon till kommendör av Vasaorden. Hon fick 1981 motta S:t Eriksmedaljen.
En titt i de gamla tidningsläggen ger vid handen att det genom åren inte skrivits speciellt många rader om Ebba Hedqvist och få är intervjuerna med henne.
Ebba Hedqvist satt också i styrelserna för Konstnärernas Riksorganisation, Svenska konstnärinnors och Svenska konstnärers föreningars styrelser.
Hon har även lagt ned ett uppoffrande arbete i kommittéer, stipendienämnder, utredningar och stiftelser. De offentliga arbeten som finns i Piteå är Sjösättning, en bronsskulptur som föreställer tre män i färd med att sjösätta en båt vilken minner om Piteås stolta traditioner som sjöfartsstad. Den färdigställdes 1962.
Här finns även den fem meter höga skulturen Expansion av kopparplåt från 1975, vars motto är att spegla en kommun i starkt tillväxt. Den är placerad utanför stadshuset.
I Öjebyn, vid Framnäs folkhögskola finns en relief i granit från 1960 med titeln "Arbetsdag" från 1960 och som har motiv av olika arbetsmoment under en dag.
Ebba Hedqvist finns också representerad på bland Nationalmuseum. Moderna museet, Kungliga operan, Dramaten och i kung Gustav VI Adolfs samlingar. I Luleå och vid Porsi kraftstation finns också hennes konstverk.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!