Efter att ha jobbat många år åt bland andra Piteå kommun, beslutade sig Tomas Riklund för att starta eget och PR- och idéföretaget med samma namn föddes.
- Tanken var ju att jag skulle jobba hemifrån till att börja med, men jag tror det tog tre dagar innan jag insåg att det inte var någon bra idé alls - så då hyrde jag in mig på Acusticum, berättar han.
Vi talar nu sent 90-tal och millennieskiftet.
Riklund först
Riklund var allra först på plats och hyrde ett rum i Telias gamla hus på området.
- Jag vet att jag tänkte att "hur ska det här gå" när jag såg lokalerna - det var ju mer verkstads- och lagerlokaler än kontor, med cementgolv och så vidare - men någon månad senare, när det var dags för inflyttning, var det helt ombyggt och hur bra som helst.
Ett par år senare var det stora Acusticum-huset klart och Riklund tog sitt pick och pack och flyttade tvärs över gården, tillsammans med två andra småföretag.
- Jag minns att jag och Gunnar Forslund (då Tango, sedan Helikopter med mera) drog lott om det här rummet - och han förlorade ...
1 100 på Acusticum
Riklund är fortfarande kvar i rummet han "vann", men är långt ifrån ensam på jobbet:
- Företaget har växt från två personer i starten till en sex-sju anställda, säger han.
- Och det är cirka 1 100 människor som arbetar och studerar här på Acusticum, konstaterar Jan Jonsson, vd för Piteå näringsfastigheter, PNF.
Även han har gjort en fantastisk resa.
- När jag hörde talas om Acusticum-planerna första gången för drygt tio år sedan, var jag vd för Lövholmens såg - en "stabil" verksamhet med mer än 100 anställda - och jag minns att jag tänkte att "kan det där verkligen vara nåt att satsa på?"
- Nu är sågen borta, Stenvalls har tagit över men det jobbar väl inte mer än ett 20-tal där, och här är det 1 100 nu ...
Ett Älvsbyhus i månaden
Och Acusticum går bra, rent ekonomiskt också, och nya expansionsplaner är under bearbetning.
- Ja, självklart, säger Jan Jonsson, som i samma veva konstaterar att Acusticum växt med ungefär ett Älvsbyhus i månaden sedan starten, i yta räknat.
Det är en spännande och kreativ miljö, där många framgångsrika koncept börjat med en "galen idé":
- Om man nån gång känner sig trött och less, behöver man bara gå en sväng runt i huset och höra på all kreativitet, så är man laddad och på tå igen, säger Riklund, som fortfarande kör för fort på väg till jobbet - inte på väg hem.
Det kostade drygt 50 miljoner kronor att bygga Acusticum och sedan drygt 100 miljoner kronor för konsertsalen Studio Acusticum, uppger Jan Jonsson:
- Men att bygga alltihop i dag, skulle kosta en dryg miljard ...