2009 inleddes ett försök mellan Sveaskog, SCA och Överkalix kommun där 90-tons lastbilsekipage dagligen transporterat virke från Överkalix till SCA i Munksund, Piteå.
Försöket har slagit väl ut vilket öppnar för fler sträckor.
– Resultaten från studierna är väldigt positiva, säger Thomas Hedlund som är logistikchef vid SCA i Munksund.
Bland annat noteras miljövinster.
19 varv
– Genom att använda en 90-tons lastbil blir det 20 procent mindre koldioxidutsläpp. Samtidigt har belastningen på våra vägar minskat genom att antalet fordon minskar, säger Hedlund.
Att dagligen trafikera den aktuella sträckan har inneburit en besparing motsvarande 19 varv runt jorden.
– Då talar vi om bara en enda lastbil, säger Thomas Hedlund.
Nu ser SCA gärna att samarbetet och försöken tillsammans med Överkalix kommun och Sveaskog att samarbetet utökas.
– Vi ser gärna att den här typen av fordon även skulle kunna köra till Kalixindustrierna, säger Thomas Hedlund och syftar då närmas på Karlsborg och Rolfs såg.
– Men även att vi skulle kunna få tillstånd att köra ut till Piteå hamn, säger han.
Ödesfråga
Hedlund konstaterar att skogsnäringen med sågverk, massa- och pappersbruk är väldigt viktig inte bara för Sveriges ekonomi.
– Den är minst lika viktig för Norrbotten.
I ett pressmeddelande konstaterar Sveaskogs affärsutvecklingschef Partick Bergström att logistik blir en ödesfråga för skogsnäringen.
– Vi ligger långt från den europeiska marknaden och har långa transporter till våra bruk och sågverk, säger han.
Överkalix är till följd av sitt geografiska läge ett viktigt transportnav, där potentialen finns att använda den nya fordonstekniken som ett komplement till den viktiga järnvägen.
– Orten ligger mitt i länet mellan två järnvägar, konstaterar Thomas Hedlund.
– Från Överkalix kommuns sida ser vi behovet att värna och utveckla de förutsättningar vi har långt upp i norra Sverige för att få ha kvar jobben och våra kommunmedborgare. Skogsbolagen är viktiga och tillsammans kan vi försöka påverka politiker och myndigheter så att de tillåter tyngre virkestransporter på de vägsträckor där det går, säger Birgitta Persson, kommunalråd i Överkalix.