90 tjänster försvinner från Piteå

90 jobb försvinner när företaget Webhelp Nordic flyttar sin kundtjänstdel från Piteå till Stockholm. "Ett tufft beslut" säger Terje Andreassen, vd.

Drar ner. "Beslutet är taget på affärsmässiga grunder" säger Terje Andreassen, vd för Webhelp Nordic.

Drar ner. "Beslutet är taget på affärsmässiga grunder" säger Terje Andreassen, vd för Webhelp Nordic.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2017-03-20 10:51

På måndagsmorgonen fick personalen det chockartade beskedet – 90 anställda i Piteå får gå. Det handlar om hela kundtjänstdelen som istället flyttas till Stockholm. Kvar i Piteå blir endast Webhelp Nordic IT-services med 13 anställda.

– Det är ett tufft beslut, men det är taget på affärsmässiga grunder. År 2012 var vi över 300 medarbetare här i Piteå och ett välmående företag. Men de senaste två–tre åren har det blivit allt svårare att få uppdragsgivare att förlägga sin kundserviceverksamhet här i Piteå. De är flera uppdragsgivare som vi inte kunnat behålla, vi har heller inte lyckats hitta nya, säger Terje Andreassen.

Men kundservice borde vara ett uppdrag som går att sköta på längre avstånd?

– Det kan man i den digitala världen, men vi har sett att uppdragsgivare gärna vill ha sin kundservice nära, och de flesta har sina huvudkontor i Stockholm. Även om vi har försökt att marknadsföra Piteå med tanke på våra lojala och duktiga medarbetare här, säger Terje Andreassen.

Han menar att man till sist kom fram till beslutet om flytta kundtjänsten till huvudstaden.

– Vi har minskat vår verksamhetsvolym så mycket de senaste två-tre åren, till sist såg vi att vi inte längre kunde fortsätta att driva verksamheten vidare efter år 2017

Webhelp Nordic (tidigare Go Excellent) har funnits i Piteå i hela 17 år.

Ambitionen är att medarbetare ska kunna välja om de vill flytta med ner till Stockholm eller försöka söka sig ett nytt jobb.

De anställda på kundtjänstdelen i Piteå är ganska jämt fördelade mellan män och kvinnor:

–  Det är en bransch som generellt lockar unga människor, så även i Piteå, men medelåldern är något högre här, säger Andreassen som berättar att både företagsledningen och även fackets representanter och företagshälsovården kommer att finnas på plats under de närmaste dagarna för att svara på personalens frågor.

– Många av våra medarbetare har varit med oss fem-tio år. Sedan är det alltid tungt att lämna ett sådant här tråkigt besked. Kundtjänstverksamheten kommer nu att avvecklas successivt under 2017, innan det här året är den delen borta från Piteå, säger Terje Andreassen.

Företagsledningen har haft inledande samtal med facket Unionen och förhandlingarna kommer att fortsätta. Under måndagseftermiddagen träffade ledningen både Piteås kommunalråd samt representanter för Piteå näringsfastigheter, PNF, för att diskutera kring lokalfrågan.

– Piteå som stad har betytt väldigt mycket för oss som organisation, säger Andreassen.

Webhelp Nordic

Arbetar med kundkundtakter över både telefon, social och digitala kanaler. Bland kunderna finns företag som Canal Digital, Fortum, RiksTV och Telia. Huvudkontoret ligger i Solna och man har contact centers i både Köpenahamn, Helsingfors, Oslo och Stockholm samt fem andra orter.

Totalt har man 1 800 anställda och är ett av de största contact centerspecialisterna i Norden.

Webhelp Nordic IT-services, som blir kvar Piteå jobbar med utveckling och försäljning av tekniska lösningar och kundupplevelser.

Källa: Webhelp Nordic

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om