Den 16 februari 2017 beslutade regeringen om propositionen Godstrafikfrågor. En proposition som innehåller förslag om att delar av vägnätet ska öppnas för lastbilar på 74 ton. (I dag gäller BK1 som tillåter max 64 ton). ”En del i regeringens politik för mer klimatsmarta transporter är att tillåta tyngre lastbilar på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart ändå inte är möjligt.” skrev Socialdemokraterna i ett pressmeddelande.
Trafikverket fick i uppdrag att redovisa vilka statliga vägar som kunde vara lämpliga att tillhöra en ny bärighetsklass och en rapport presenterades av vilken det framgår att sammanlagt 220 mil vägar (cirka 10 procent) i Norrbotten upplåts för BK4.
I juli 2018 öppnades omkring 240 mil väg för 74-tonstransporter, något som gladde skogsnäringen, som dock ser att fler vägar uppgraderas.
Åke Gustafsson, åtgärdsplanerare vid Trafikverket, förklarade att en uppklassning kommer att ske successivt.
– Problemet är att många mindre vägar inte har tillräcklig bärighet och måste rustas upp. Det kostar mycket pengar och kommer att ta lång tid innan hela vägnätet är åtgärdat, sade han till PT i september 2018.
Han sade att mycket jobb återstår men att Trafikverkets vision är att alla BK1-vägar (64 ton) så småningom ska klassas om till BK4-vägar (74 ton).
– Att få allt klart är beräknat att ta två planperioder, alltså 24 år, vilket många tycker är en väldigt lång tid. Men vi tror att till 2030 kan omkring 70 till 80 procent av vägnätet vara klart, säger han.
1 april 2019 är satt som tänkt öppningsdatum för de cirka 61 mil väg som står på tur att öppnas. Åke Gustafsson tror dock inte att det kommer att hinnas med och säger att ett mer troligt öppningsdatum är maj eller juni.
Bergsviksbron och många andra broar i länet, utgör flaskhalsar i omklassningen. Detta på grund av att broarna inte håller för de tyngre fordonen och behöver förstärkas och i värsta fall bytas ut, något som är både kostsamt och tidskrävande. Efter att Bergsviksbron undersökts grundligt har det visat sig att bron är hållbarare än man trott.
– Det kan nog räcka med ett antal mindre åtgärder. Värre är det med trafikplats Bergsviken, som ligger i direkt anslutning, söder om bron. Det handlar om den "vägstump/bro" som bilar kör under för att komma upp på E4, säger Åke Gustafsson.
Trafikplats Bergsviken är tänkt att åtgärdas under året. 1 april 2020 är satt som tidigast möjliga öppningsdatum.