Distributionen av Piteå-Tidningen görs av Svensk Hemleverans, som ägs av mediekoncernen NTM där PT ingår. En distribution där kostnadsökningen blivit så stor att man tvingas avsluta utbärning av papperstidningen till cirka 60 hushåll.
– Det är jättetråkigt att det sker, men våra kostnader överskrider våra intäkter och det innebär att vi blir tvungna att agera, säger Leif Bergström, vd på Svensk Hemleverans Norr.
De prenumeranter som berörs bor framför allt i glesbygden utanför Älvsbyn. Ett mindre antal prenumeranter utanför Vidsel samt vid kusten i Piteå berörs också. Samtliga är glesbefolkade områden med långt mellan postlådorna där bara distributionen kostar 25-30 kronor per tidning vilket är mer än dubbelt så mycket som intäkterna för prenumerationerna.
Många uppskattar sin papperstidning och Mari Gustafsson, chefredaktör på Piteå-Tidningen, förstår att de som berörs blir besvikna.
– Vi är tvungna att ta det här beslutet för att kunna uppfylla vårt uppdrag både nu och i framtiden – att bedriva lokal journalistik på de orter där vi är verksamma, säger hon och poängterar att tidningen inte drar ner på den journalistiska bevakningen i samband med detta.
– Vårt syfte är att bevaka de kommuner vi verkar i och att vi gör det på ett sätt som säkerställer att vi har en trovärdig journalistik. Det vi gör är en distributionsförändring och vår förhoppning är att de som inte kommer få sin papperstidning blir digitala prenumeranter och fortsätter ta del av vår journalistik.
Samtliga som berörs kommer att få information.
– Vi skickar ut brev till alla som berörs av förändringar inom kort. Och i det finns information om när förändringen äger rum och där får de också ett erbjudande om vårt digitala prenumerationspaket, säger Henrik Ekwall-Larson, som jobbar med affärsutveckling inom NTM Media och nämner bland annat e-tidningen.
– Det ett jättefint alternativt till papperstidningen som går att läsa på samma sätt, säger han och utlovar rabatter både på prenumerationen samt en surfplatta och ett erbjudande på NTM-ägda bredbandet Folke.
– Vi inser att det är en stor utmaning för många, med nytt format, och därför skickar vi också med instruktioner för hur man ska kunna ta del av tidningen digitalt, säger Ekwall-Larson och tillägger att det även kommer en inbjudan till kundträffar för de som önskar.
NTM har gjort indragningar inom distributionen även på andra orter men om det blir fler i PT:s område går inte att sia om i dagsläget enligt Mari Gustafsson.
– Målet att säkerställa att vi kan ha kvar papperstidningen så länge som möjligt i de områdena där vi kan få lönsamhet i att dela ut den. Även om det är en klen tröst för dem som drabbas i just det här fallet.
Leif Bergström hoppas inte heller på det då han, bland annat, ser ökningar inom bland annat paketutdelning genom mediehusens varumärke Early Bird som delas ut av buden.
I och med denna förändring försvinner en tidningsbudstjänst i Älvsbyn.