36 timmar med en elbil

36 timmar. Det tog det för tidigare Pitebon Fredrik Sandberg att köra elbil från Stockholm till Piteå.– Hade det funnits snabbtankställen på fler platser hade jag klarat det på 16 timmar, säger han.

Amerikanska Tesla har blivit en föregångare bland elbilar. PT provkörde bilen i Piteå redan 2009. (Arkivbild)

Amerikanska Tesla har blivit en föregångare bland elbilar. PT provkörde bilen i Piteå redan 2009. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2015-06-30 11:38

Fredrik Sandberg är chefredaktör för nystartade tidningen Elbilen som han ger ut tillsammans med Örjan Hedblom, tidigare verksam vid Svensk Vindkraftförening. Båda vill öka intresset för elbilens betydelse. Sandberg har testat om det går att ta sig fram med ström från Stockholm till Piteå.

– Det gick. Men det tog 36 timmar. Hade det funnits fler snabbtankställen hade jag klarat det på halva tiden, sade Fredrik Sandberg vid ett möte vid Piteenergi tidigare i sommar.

Resan Stockholm–Gävle gick utan mödor eftersom det fanns snabbladdning efter vägen. Sämre blev det i Härnösand där en betalstation krävde laddkort och det gick inte att få tag i under helgen.

Tortyrstolpar

Där blev nattmangling i Västernorrland innan jouren dök upp och lyckades dyrka upp stationen och förse bilen med ström.

– Vi kallar de här tortyrstolpar. De fungerar inte, säger Fredrik Sandberg som också hade strul i Örnsköldsvik.

Umeå hade bra laddning, sämre blev det i Skellefteå och i de trakterna blev han tagen av polisen eftersom bilen masade sig fram för långsamt på E4. Färden gjorde att bakomliggande bilförare surade till och anmälde saken. Efter blåsning fick dock Sandberg fortsätta och efter nära två dygn på vägen kunde han koppla kabeln i Piteå. Trots mödan och att 90 procent av alla laddare efter vägarna laddar långsamt, tror Sandberg på en framtid för elbilar.

Den första elbilen någonsin togs fram 1898 av Ferdinand Porsche, och i början av 1900-talet var alla taxibilar i New York eldrivna. Men sedan kom bensinmotorn vilket gjorde det mindre intressant att köra de elbilar som hade gigantiska batterier.

Tesla föregångare

I dag är läget annorlunda. Amerikanska Tesla är föregångare vad gäller att ta fram snabba (men också dyra) elbilar som drivs med litiumbatterier. Nyligen har Tesla släppt en ny sedan som gör 0–100 på tre sekunder med räckvidd 40 mil på en laddning.

Norge är ett föregångsland. Det finns 50 000 elbilar, och de kan fungera även i kalla norden eftersom de flesta har luftvärmepump. Nackdelen, enligt Sandberg, är att kör man mycket värme går det mycket el. Man kan få det varm runt benen men å andra sidan tar man sig ingenstans eftersom strömmen tar slut.

Men alltfler biltillverkare har vaknat och börjat ta fram elbilar. Dit hör Mercedes, BMW, VW, och Nissan där storsäljaren blivit den bil Sandberg kör – en Nissan Leaf.

Sandberg tog också upp realismen.

– Elbilar kommer på grund av räckvidden aldrig bli annat än pendlingsbilar. Men de är fördelaktiga, de ger inga utsläpp, de är skattebefriade i fem år och blir allt billigare eftersom priserna på batterierna sjunker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!