300 knyck med hundkoja

Den har dragen av den klassiska hundkojan men annars är det inte mycket som liknar originalet. Karossen är gjord i glasfiber och står på en så kallad rörram.

LITE LIK. Tommy Anderssons hundkoja är lite lik originalet men när den är klar blir den betydligt snabbare.

LITE LIK. Tommy Anderssons hundkoja är lite lik originalet men när den är klar blir den betydligt snabbare.

Foto: Tommy Norin

PITEÅ2017-06-20 12:13

– Jag har alltid varit intresserad av motorer. Jag började köra snöskoter när jag var sex år, berättar Tommy Andersson i Piteå.

Han största intresse var hojar så att när han var 20 år tog han mc-kort. Sedan fastnade han i roadracing. Han har kört på fälten i Långnäs och Fällfors och när cykeln han åkte på gick för sakta försåg han den med turbo.

– Jag kör fortfarande lite dragracing och ska åka i sommar bara jag får klar hojen, säger Tommy Andersson, som har ett mer spektakulärt projekt i pipen.

I ett av garagen står det som liknar den klassiska hundkojan men som ändå inte är det.

– Jag hittade ett forum på nätet där en kille i England hade börjat på ett projekt men som ville sälja. Jag tog kontakt med honom, kopplade på ett släp på bilen och jag och hustrun åkte över och hämtade den 2012, berättar Tommy Andersson.

Det han tog hem var en mer än modifierad koja byggd på en specialfabrik i England. Den breddade karossen är i glasfiber som står på en rörram.

Fem år senare står bilen delvis påbyggd.

– Jag har provmonterat lite grejer, fixat bromsar, diff och en del axlar, säger bilfantasten.

Motorn är en historia för sig. Normalt sitter den lilla tvärställda motorn fram i hundkojan. Tommy Anderssons fordon är försedd med en 1 300 kubiks Suzuki Hayabusa som utvecklar nära 195 hästkrafter. Den är monterad bak.

– Motorn är den som sitter i Suzukis mest kraftfulla sporthojar, säger Andersson.

När bilen är klar räknar han med att ha fått ned vikten på den till drygt 500 kilo. Med mc-motorn kommer hundkojan att kunna rattas i 300 kilometer i timmen.

Nu är Andersson inte ovan den farten. Han avslöjar att en trafikgles natt körde han 343 kilometer i timmen på en sporthoj på en större väg. Han är naturligt nog försiktig med uppgiften om när och var färden skedde.

Han har en klar plan för kojan.

– Tanken är att få bilen gatregistrerad och att också kunna köra på bana.

Det som återstår nu är bland annat att flytta den högerstyrda ratten till vänster. Ny kylare ska monteras fram och bilen ska få nytt elsystem.

Tommy Andersson kommer inte att ha bråttom med att göra klar den fartfyllda småbilen.

– Jag har fått min drömbil och den ska bli perfekt. Det här får ta den tid det tar, säger han.

På frågan om han någon gång kan tänka sig att sälja kojan svarar han:

– Du, det är inte ens nära.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om