24 nya fartkameror till länet – samtliga till Piteå och Älvsbyn

Piteå har tilldelats 14 nya fartkameror och två av dem kommer att sättas upp vid den olycksdrabbade korsningen vid Sandholmen längs E4. Mellan Älvsbyn och Vistträsk planeras tio nya fartkameror.

Piteå har tilldelats 14 nya fartkameror. Älvsbyn har tilldelats tio stycken. (Arkivbild)

Piteå har tilldelats 14 nya fartkameror. Älvsbyn har tilldelats tio stycken. (Arkivbild)

Foto: Dennis Petersson

Piteå2024-09-07 06:00

I slutet av augusti blev det klart att Trafikverket har tilldelat Norrbotten ytterligare 24 fartkameror – samtliga i Piteå och Älvsbyn. På väg 509 mellan Öjebyn och Böle ska sex kameror placeras ut och väg 550 mellan Böle och Roknäs får lika många.

– De sitter ihop lite och vi ser att det är ganska mycket trafik på de här vägarna. För att tilldelas fartkameror behöver det vara i snitt 2 000 fordon per dygn och det är det här, säger Erik Stenlund, åtgärdsplanerare vid Trafikverket.

Det körs även för fort längs båda sträckorna.

– Vi har haft mycket klagomål, framför allt längs väg 550 under tiden som väg 373 byggdes om. Då var det ännu fler som tog den vägen som en smitväg. Väg 509 fungerar också som en smitväg för tung trafik som vill undvika cirkulationsplatserna på väg 374. Det är många som bor längs vägen och arbetspendlar in till Piteå, så då blir trafikmängden ganska hög.

Längs E4 vid den olycksdrabbade fyrvägskorsningen mellan Hortlax och Sandholmen ska två kameror upp.

– Det är främst hastigheten där också. Mätningen visar att medelhastigheten i korsningen är över 10 kilometer i timmen högre än skyltarna, säger Erik Stenlund.

Den enskilt största tilldelningen längs en sträcka hittar vi i Älvsbyn. Där ska tio fartkameror sättas upp längs väg 94 mellan Älvsbyn och Vistträsk.

– Det är en lång sträcka och då blir det mycket kameror. Det blir fem i vardera riktning. Det är både 80- och 90-sträckor och på båda sträckorna har vi gjort mätningar som visar att medelhastigheten är över den skyltade. Sträckan har en inbjudande karaktär till att köra fort.

Under hösten tittar man på förutsättningarna och i början av 2025 fastställs platserna.

– Man ska ha ungefär tre–fem kilometer mellan kamerorna för att få den effekt vi vill. Då ser vi att medelhastigheten går ner och att man inte bara sänker farten där kameran står, säger Erik Stenlund.

I fjol rapporterade PT om ett flertal nya fartkameror som ska sättas upp i Piteå. De har varit i planeringsstadiet under 2024 och ska sättas upp 2025. Det handlar om fartkameror längs E4 i korsningen vid Pitsund och fyra kameror mellan Pålberget och Arnemark. Dessutom arbetas det just nu med bygget av fem fartkameror längs väg 94 mellan Klöverträsk och Älvsbyn som enligt Stenlund bör monteras under året.

Fartkamerorna som fastställs efter årsskiftet planeras under 2025 och byggs 2026.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!