2011 ett svart trafikår hittills

2011 ser ut att bli ett svart trafikår. Under årets fem första månader har mer än dubbelt så många dött i trafikolyckor i länet som under vart och ett av de fyra föregående åren. Och juni har inletts med än fler.

En motorcyklist är i likhet med mopedister och cyklister oskyddade trafikanter. "Det spelar ingen roll vems "fel" det är när olyckan är framme, det är alltid du som blir skadad", konstaterar Stefan Wikström.

En motorcyklist är i likhet med mopedister och cyklister oskyddade trafikanter. "Det spelar ingen roll vems "fel" det är när olyckan är framme, det är alltid du som blir skadad", konstaterar Stefan Wikström.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2011-06-16 06:00

Tisdagskvällens dödsolycka på Havsbadsvägen gjorde en sedan tidigare inplanerad intervju till en jobbig historia för alla inblandade och sammanfattas väl av körskoleläraren Stefan Wikström vid Roberts trafikskola i Piteå;

- Ja, vad säger man en sån här dag ...?

Dold av stolpen
Stefan Wikström övningskör med blivande motorcykelförare varje dag och håller också i den numera obligatoriska riskutbildningen för dem.

- Där pratar vi om de särskilda risker man utsätter sig för som mc-förare, om att man alltid ska förvänta sig det oväntade - som exempelvis att en bil plötsligt kör ut framför en, säger Wikström som är märkbart tagen av det som hänt kvällen innan.

Han berättar att det som hänt är en vanlig typ av olycka med bil och motorcykel inblandade och det är också något som han försöker inpränta i sina elever.

- För bilföraren är motorcykeln helt dold av dörrstolpen i 6-7 sekunder i de här situationerna, säger han.

"Gör dig synbar"
Han försöker även inpränta i sina elever att hålla hastigheten och att göra sig synbar på olika sätt.

- Som mc-förare ska man till exempel inte ligga längst ut till höger i vägrenen, då är det lätt att uppfattas som en mopedist.

Under riskutbildningen tränar man också på kurvtagning och bromsteknik, ett annat råd han har att ge - även till den som redan har mc-körkort;

- Testa att bromsa i olika hastigheter. Det är något helt annat att gå från 90 eller 110 ner till noll, än att göra det på en 50-sträcka.

Sen finns det ju saker man inte kan påverka, som lösgrus på vägbanan och andra trafikanters beteende.

- Som mc-förare spelar det ingen roll vems "fel" det var när olyckan är framme, det är alltid du som blir skadad, konstaterar Wikström.

Trafikverkets officiella statistik för 2011 räcker fram till och med maj månad. Under tiden januari-maj har 113 människor dött i trafiken, 26 bara under maj månad och sex av dem motorcyklister. I Norrbotten har trafiken krävt åtta människoliv under perioden, mer än dubbelt så många som under något av de fyra föregående åren.

Juni har sedan inletts med ett flertal svåra olyckor och minst 14 motorcykelförare har hittills i år omkommit till följd av detta.

Trafikverket konstaterar på sin hemsida att sommaren är en särskilt farlig trafiktid, även för bilister och passagerare i bilar. Alkoholförtäringen ökar sommartid och antalet trafikolyckor med alkoholpåverkade förare per månad mer än dubbleras under maj-augusti jämfört med årets kallare perioder.

Vem kör?
NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, riktar sig i år i en speciell kampanj särskilt till ungdomarna. Devisen lyder "Åk bara med körklara förare i sommar".

NTF vill få fler unga människor att planera sina resor så att det inte "bara blir" en påverkad förare vid ratten. Bestäm i förväg hur ni ska ta er hem, vem som ska köra eller hämta och vilka som ska dela taxi, tipsar NTF.

fakta Antal döda i trafiken

2007 2008 2009 2010* 2011

Norrbotten  4  4  1  3  8

Västerbotten  4  6  7  2  6

Totalt i riket 157 149 119 85 113

* Från och med 2010 har dödsolyckorna med suicidal bakgrund plockats bort ur statistiken (15-20 fall per år i hela riket). Den bortgallringen är inte gjord för 2011, varför statistiken kan ge en något missvisande jämförelsebild.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om