Citybuss i Piteå ägs av Nordbergs buss och transportföretaget Alviks trafik och det är fortfarande oklart om det får fortsätta köra. Just nu ligger ärendet om upphandlingen av stadstrafiken i kammarrätten. Centrala Buss som bildas av 13 bussföretag i länet har begärt att få ta del av även sekretessbelagda delar i upphandlingen där företaget Nobina Sverige AB tilldelades körningarna i Piteå innan överklagningarna droppade in.
Vad händer om Citybuss förlorar upphandlingen?
– Då får vi varsla 20 förare och sälja bussarna, säger Niklas Hedkvist, vd för Nordbergs buss.
Det bolag Piteå kommun förordat, Nobina, är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och kör i samtliga Nordiska länder. Under senaste räkenskapsåret 2018/2019 omsatte koncernen 9,7 miljarder kronor med 303 miljoner kronor i positivt resultat.
Mats Karlsson som arbetar med anbud vid Nobina i Stockholm säger att bolaget har en beredskap för att börja köra i Piteå.
– Men i dagsläget har vi inget avtal och vi vet ju inte hur utslaget blir i Kammarrätten. Det kan ju bli fortsatta överprövningar, säger han.
Ärendet kring upphandlingen har också präglats av en konflikt där de tjänstemän som handlagt anbudsgivningen ville ha med krav i handlingarna på att de som lade anbud skulle kunna erbjuda bussar drivna med el. Något Nobina kan ställa upp med.
"Ska vi vara säkra på att få elbussar måste vi kräva det", sade handläggaren Rebecka Granström vid Piteå kommun i PT den 19 december förra året. Det avvisades dock av kommunstyrelsens arbets–och personalutskott som sänkte ribban till elhybridbussar.
Kommunalrådet Anders Lundkvist (S) säger att i upphandlingen har kommunen strikt följt lagen om offentlig upphandling där Nobina, utifrån ett poängsystem, blev klara vinnare.
– Och vi angav inga speciella krav på drivmedel utan vi ställde hårda miljökrav, säger han.
.Apropå Nordbergs buss har de och Alviks trafik har fått förnyat avtal om att köra busstrafiken i Boden i det gemensamma bolaget Norrbottens Busstrafik AB.
– Vi har haft busstrafiken i Boden sedan 2010 och nu har avtalet förlängts, säger Niklas Hedkvist.
Han säger att Norrbottens busstrafik AB bildades innan upphandlingen av stadstrafken i Piteå drogs i gång.
– Vi har genomfört en fusion där Nordbergs buss äger 48 procent, Alviks trafik 48 procent och Centrala buss fyra procent, säger Nordbergs vd.
I Norrbottens Buss AB ingår numera BD-buss som kör mellan Luleå och Boden, Laponia trafik som kör i Jokkmokk, Citybuss i Boden och Citybuss i Piteå.
I bolaget finns 100 anställda och 60 bussar i fordonsflottan. Under senaste räkenskapsåret 2018 omsatte företaget 83 miljoner kronor med 7,8 miljoner kronor i positivt resultat efter finansnetto.