En trasig kabel gör att 18 telefonabonnenter på Backen i Piteå är utan telefon sedan skärtorsdagen. 13-14 personer har ringt och felanmält problemet till Telia, men ännu har inget hänt.
– Det här är besvärligt, säger kiropraktor Torbjörn Larsson, som har sin praktik på gården.
Svår att nå
Han uppger att det är problematiskt och kunderna har haft svårt att nå honom. När det ständigt tutade upptaget på den fasta telefonen så började kunder knacka på istället.
– Sedan, efter någon dag, fick jag telefonen omkopplad till mobilen, men då ringer det istället kunder när som helst på dygnet.
Han har även problem med faxen och internet. Inget av detta fungerar som det ska heller.
– Faxen fungerar inte alls. Jag pratade också med en granne som skulle skriva ut blanketter till deklarationen, men det fungerade inte.
Större fel
När Torbjörn Larsson pratat med Telia har de sagt att det handlar om ett större fel på ledningarna, men att tekniker arbetar på det.
– Det sista jag fick veta var att felet skulle vara åtgärdat den 15 april, men det är ju nästan en vecka dit. Varför tar det så lång tid?
På Telia är det svårt att få information om felet, som först inte verkar existera. Efter en hel del efterforskningar med Scanova som äger nätet, framkommer det att det handlar om tjäle som orsakar fel på en kabel. Scanova har i sin tur entreprenörer som jobbar med att tina tjälen och på så sätt komma åt att laga kabeln.
– Det är jättetråkigt att det blir så här, säger Telias informationsansvarige Hans G Larsson. Han menar att det tar lång tid att tina tjäle för att sedan kunna lokalisera felet och att arbetet förmodligen legat nere under påskhelgen.