Gummeringen vid Timmerledens järnvägsövergångar (snett utanför Coop Forum och Smurfit Kappa) vill inte ligga still.
Omsänder skjuter gummidelar upp i vägbanan och stör biltrafiken.
Nu ska problemen åtgärdas en gång för alla – men på köpet finns risk för omfattande trafikstörningar längs Sundsgatan och andra intilliggande vägar i Piteå centrum.
Järnvägsspåret byts
Fredag klockan 18.00 går startskottet för underhållsarbetet på Timmerleden, enligt Strukton rail som håller i det praktiska arbetet på uppdrag av Trafikverket.
– Vi kommer att byta ut all gummering i och kring järnvägsövergångarna, bygga en långsmal betongkantbalk i vägen mellan asfalten och nya gummibeläggningen för att slippa motsvarande bekymmer i framtiden, säger Gustav Lindahl från Strukton rail.
– Parallellt ska även järnvägsrälsen och alla slipers bytas ut i övergångarna för att skapa bästa möjliga hållfasthet, säger han.
Dygnet runt-jobb
Från fredag eftermiddag klockan 18.00 och över helgen kommer arbetet att pågå dygnet runt, med 20 nyckelpersoner på plats.
– Från måndag och resten av veckan kör vi bara dagskift och går allt som beräknat blir vi klara för att släppa på biltrafiken igen kommande fredag, säger Gustav Lindahl.
Tågtrafiken kan om möjligt komma igång något tidigare.
Sundsgatan alternativ
Den tillfälligt avstängda delen av Timmerleden – eller väg 506 som det står på trafikskyltarna – sträcker sig över 1,4 kilometer mellan Industrigatan och Uddmansgatan.
De 15 000 fordon som vanligtvis passerar sträckan varje dygn kommer att få vägvisning mot/förbi andra vägval via orange-färgade pilar.
– En hel del trafik kommer att gå över Sundsgatan. Det kan bli trångt temporärt men det finns inte så många alternativ tillgängliga, konstaterar trafikingenjör Kjell Norberg vid Piteå kommun.
– Även trafikanter som väljer att köra över Norra ringen kan i många fall tvingas att passera delar av Sundsgatan för att komma vidare, säger han.
Kappa-stopp
Arbetet vid Timmerledens järnvägsövergångar har medvetet planerats in samma vecka som Smurfit Kappa har sitt årliga underhållsstopp.
– Det innebär en avsevärd reducering av all tung trafik in och ut från Smurfit Kappa, konstaterar Kjell Norberg.
Gång- och cykelvägar i anslutning till järnvägsövergångarna kommer att kunna nyttjas med vissa inskränkningar i framkomligheten.
Enligt Tommy Nygren på Trafikverket beräknas jobbet på Timmerleden kosta totalt omkring tre miljoner kronor.