2007 var det minst en dödsolycka i trafiken under årets alla månader utom två. Då dog totalt 27 personer och sedan dess har statistiken över antalet dödade personer i trafiken sett över tid minskat. 2015 var det betydligt färre olyckor med dödlig utgång. Då omkom 14 personer i trafikolyckor i Norrbotten, enligt preliminär statistik från Transportstyrelsen.
LÄS OCKSÅ: 24-åring omkom i timmerbilsolycka
LÄS OCKSÅ: Dödsolycka vid Rönnberget
LÄS OCKSÅ: Omkom i krock med timmerbil
I riket var det totalt 260 person som omkom och vanligast är singelolyckor eller trafikolyckor mellan mötande fordon. Sedan 2010 är antalet självmord i trafiken borttagna från statistiken.
Vanligtvis rör det sig om 10 till 20 dödsolyckor i trafiken årligen i Norrbotten, enligt Daniel Pettersson, vid polisens trafiksektion region nord.
– Norrbottens län är ett förhållandevis litet län sett till trafikflödet. Varje olycka är en för mycket, men det är få olyckor statistiskt sett och det är svårt att dra några slutsatser. Trenden är att dödsolyckorna i trafiken sjunker, men när vi har så få kan vi ha 14 i år, 25 nästa år och sedan 10. Det är slumpen som avgör, säger han.
Det är sällan något teknisk fel på fordonet som orsakar olyckan, enligt Daniel Pettersson.
– Fordonet kan påverka om det inte finns något antisladdsystem exempelvis, men oftast orsakas trafikolyckor på grund av att föraren inte anpassar körsättet till den bil som körs eller anpassar hastigheten efter väglaget. I slutändan är det den som kör bilen som måste anpassa sig. Bilister kommer alltid att göra misstag och då är det viktigt att trafikmiljön är anpassad så bilisterna kan göra misstag utan att dö, säger han.
Trafikmiljön blir säkrare när det exempelvis görs insatser med mötesfria vägar, rensade diken och när farliga korsningar byggs bort.
Trenden visar som sagt att antalet omkomna i trafikolyckor fortsätter minska, men bilisterna har inte blivit försiktigare. Bilarna blir säkrare, trafikmiljön förbättras och nu vill Daniel Pettersson se att förarna börjar ta sitt ansvar och köra försiktigare. Det är där den stora potientialen finns för att minska antalet dödsolyckor, menar han.
– Oavsett hur säker bil du har så dör du om du kör in i ett träd i 120 kilometer i timmen. Hastigheten är avgörande för utgången av olyckan och med krafterna som blir i sådana höga hastigheter hjälper det inte att det är en modern och säker bil. Låt dig inte vaggas in i någon trygghet att du kör en modern trygg bil och inte behöver hålla eller anpassa hastigheterna, säger Daniel Pettersson och fortsätter med en uppmaning.
– Tänk efter och kör försiktigare.