11 000 ton salt på vägarna i norrlänen

Väglaget har sällan varit knepigare än just nu. Vägverket brottas med starka väder- och temperaturväxlingar. Även i år beräknas 11 000 ton salt köras ut för att mildra problemen.

Enligt Vägverket talar det mesta för att samma mängd salt, cirka 11 000 ton, kommer att köras ut på vägarna under denna säsong i den norra regionen. Väderläget uppges så här långt ha varit extremt svårbemästrat.

Enligt Vägverket talar det mesta för att samma mängd salt, cirka 11 000 ton, kommer att köras ut på vägarna under denna säsong i den norra regionen. Väderläget uppges så här långt ha varit extremt svårbemästrat.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2008-12-31 06:00
Säg ordet vägsalt och minen bland en del trafikanter hårdnar.
Inte desto mindre är vägsaltet nödvändigt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Den klimatförändring som tycks råda lär inte ändra på Vägverkets uppfattning när det gäller sandning och saltning av vägbanorna.
Tre saker
- I dag finns inga alternativ, säger Per-Mats Öhberg, chef för drift och underhåll vid Vägverket Region norr.
Utifrån detta perspektiv väger också argument som att fordon blir smutsiga eller att bilrutor kläggar och lacken angrips av rost väldigt lätt.
- Vi försöker alltid minimera mängden salt på våra vägar, men vi har samtidigt saker att ta hänsyn till, säger Öhberg.
Det handlar främst om tre saker.
- Dels framkomligheten, sen att det ska vara ekonomiskt försvarbart samt trafiksäkerhetsaspekten.
Den förstnämnda brukar inte ifrågasättas. Beträffande den ekonomiska biten har alternativ som socker provats.
Forskning
- Vi vet att socker inte är lika effektivt som saltet. Det är dessutom rent ekonomiskt inte lika fördelaktigt, säger Per-Mats Öhberg.
Att saltet skulle påverka miljön negativt håller han dessutom inte med om. Han stöder sig mot den forskning som gjorts kring detta.
- Miljöeffekterna från saltanvändningen är ringa, konstaterar han.
Däremot framhåller Per-Mats Öhberg att verket har restriktioner och förhållningsregler.
- Rent allmänt är vi restriktiva med saltning i närheten eller i anslutning till moränvattentäkter.
Han är emellertid fullt medveten om att debatten om och kring användningen av salt som halkbekämpning kommer att fortsätta.
Väger lätt
- Självklart är vi medvetna om hur bilisterna resonerar. Oftast är det rostargumentet som lyfts fram, säger han.
- Många tycker inte heller om att bilen blir smutsig.
Ställt i relation till trafiksäkerhetsaspekten väger detta väldigt lätt.
- Vi har som sagt haft den kanske mest besvärliga höst med kraftiga temperatur- och väderväxlingar på mycket länge. Ena stunden snö, den andra regn, ibland kombinerat med kraftig vind, säger Öhberg.
I skrivande stund konstaterar han exempelvis att regn i Kiruna i slutet av december inte hör till vanligheterna.
- Rent allmänt har vi extra halt i hela inlandet i Norrbotten just nu. Sandbilarna går för fullt.
FAKTA Vägsalt
3 800 ton salt hälldes ut som halkbekämpningsmedel 2007 längs de norrbottniska vägarna - både i form av rent salt och blandat i sand.
Sammantaget i den norra regionen, Norrbotten och Västerbotten förbrukades cirka 11 000 ton.
Senaste åren har Vägverket region norr aktivt verkat för att minska bruket av vägsalt, utan att äventyra trafiksäkerheten.
Enbart vägsalt är effektivast mot halka på högtrafikerade vägar.
Sand utblandat med salt nyttjas på mindre trafikintensiva sträckor. Saltet i sanden förhindrar att produkten fryser ihop.
Normalblandningen är 20 kilo salt per kubikmeter sand.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om