Det handlar om 27 mil obyggd tågbana. Mellan Umeå och Luleå.
I över ett decennium har behovet och den nationella vinningen proklamerats.
Idéstudier och järnvägsutredningar har staplats på varandra, och intressenter från norr har turats om att hoppa jämfota av byggiver.
Problemet är Trafikverket och regeringens företrädare som dissar planerna– och nu senast lyft bort visionen från den nationella transportplanen.
– Vi har helt olika syn på projektet, konstaterar Elisabeth Sinclair.
EU öppnar för stöd
Till och med EU är hetare på gröten än Trafikverket och regeringen.
– Nu i november kommer EU med en färsk propå, där man erbjuder chansen till omfattande finansieringshjälp.
– Det blir möjligt att söka stöd för upp till 50 procent av planeringskostnaden, 30 procent av själva bygget. Möjligheten ges eftersom EU påtalar vikten av en sammanhållen Bothnisk tågkorridor inklusive Norrbotniabana, säger Sinclair.
Ministerträff
Men för att möjliggöra en ansökan om EU-stöd måste regeringen ge sin välsignelse.
– Hittills har de varit väldigt njuggt inställda. Vi och alla näringslivets företrädare i norr kan omöjligt förstå varför, säger projektledare Sinclair.
Tidigare i veckan hade Sinclair, Gusten Granström och Peter Roslund en träff med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) under dennes besök i länet.
– Vi fick tillfälle att åter understryka vikten av en fullt utbyggd Norrbotniabana. Vi fick också chansen att överräcka 10 000 namnunderskrifter med krav på engagemang.
– Hur det gick? Jo, vi hade ett konstruktivt samtal och visst, en liten strimma hopp kände vi nog, säger Sinclair.
– Ett av kraven inkluderade att regerigen tillsätter en öronmärkt kontaktperson. Trafikverket har lagt ner sin norrbotniabanegrupp och därför saknar vi en part att föra diskussioner med.
Ett fulländat banbygge skulle ta ungefär tio år att utföra och kosta omkring 27 miljarder kronor, typ en miljard kronor för varje mil järnväg.