Nybyggt vägprojekt görs om

När väg 374 riskerade att rasa ned i Piteälven på grund av erosion, las en cirka 900 meter lång sträcka norr om Sikfors om. Projektet blev fel och skulle ha gjorts om i sommar. Arbetet har försenats och inleds under hösten.

Den hårt kritiserade kurvan på väg 374 i höjd med Sikfors, kommer att göras om. Arbetet inleds i höst och vägen beläggs till våren. (Arkivbild)

Den hårt kritiserade kurvan på väg 374 i höjd med Sikfors, kommer att göras om. Arbetet inleds i höst och vägen beläggs till våren. (Arkivbild)

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ/ÄLVSBYN2014-10-19 18:59

Ibland blir det helt enkelt fel.

Det är ungefär så väg 374 mellan Älvsbyn och Piteå i höjd med Sikfors kan beskrivas.

För ett drygt år sedan gjordes en ny sträckning av det knappt kilometerlånga vägavsnittet.

Farlig kurva

Problemet blev bara att den nya dragningen blev för kurvig. Det insåg inte minst yrkestrafiken.

Det nya vägavsnittet kritiserades hårt och Trafikverket beslutade därför att göra om och göra rätt. Tanken var att detta arbete skulle ha gjorts i sommar.

Att arbetet dragit ut på tiden förklaras med att Trafikverket i Luleå tvingats ta om delar av planprocessen.

– Vi har tagit en ny runda och talat med berörda mark- och sakägare. Det har tagit lite tid, men vi är i full färd med att inleda arbetet, säger enhetschef Robert Eriksson till PT.

Målet är att räta ut de kurvor som idag bedöms för kraftiga.

– Vi kommer att göra om dragningen, låta den börja ungefär hundra meter hitom kurvan, sett från Älvsbyhållet, säger Anna Kronlund, delprojektör vid Trafikverket.

Till våren

Enligt Eriksson kommer vägarbetena att börja nu under hösten och fortgå under vintern.

– Vi kan däremot inte belägga sträckan förrän fram mot våren, säger han.

Att så snart tvingas göra om och göra rätt innebär en merkostnad för det aktuella projektet. Varken Robert Eriksson vill emellertid prata om vad som blev fel första gången. Inte heller peka ut någon syndabock.

– Det finns ingen anledning. Det är vi som varit beställare av jobbet, det är också vi som har ansvaret för att det ska vara rätt, understryker Robert Eriksson.

Den nya sträckningen beräknas kosta 1,5 miljoner kronor.

– Självklart är det olyckligt att det skulle bli så här. Samtidigt ser vi ju att det inte blev bra från början, vi måste göra om det hela innan det inträffar någon svårare olycka, säger Robert Eriksson.

Det kan tilläggas att det idag råder en hastighetsbegränsning på 80 kilometer i timmen på det aktuella vägavsnittet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om