Nu byggs den farliga kurvan bort

Förra veckan inleddes etapp två i ombyggnationen av väg 374. Det är den farliga s-kurvan, som PT tidigare berättat om, som ska rätas ut.

Den nya vägsträckan kommer att bli 700 meter lång till skillnad från s-kurvan på 900 meter.

Den nya vägsträckan kommer att bli 700 meter lång till skillnad från s-kurvan på 900 meter.

Foto: Erik Westergren

PITEÅ/ÄLVSBYN2015-08-04 17:22

Videon är inte längre tillgänglig

I september beräknas ny asfalt kunna läggas på den då två gånger ombyggda vägsträckan i närheten av Sikfors. I vintras utförde entreprenören Svevia etapp ett.

– De lade ut nytt material för att kunna bygga upp en ny vägkropp. Sen har den fått ligga till sig ett tag, det är alltid bra att låta den sätta sig ordentligt, säger Trafikverkets projektledare Simon Lövgren.

Dåligt väder i kombination med semestertider har fördröjt etapp två, men förra veckan drog arbetet åter igång.

"Några miljoner"

– Vi drog igång förra veckan. Det är flera faktorer som gjort att det dröjt, men nu är vi igång, säger platschefen Simon Kättström.

Den andra ombyggnationen har föregåtts av en ny projektering.

– Vi har fått ta fram en ny lösning. Men vi har också beräknat materialåtgång och haft samråd med berörda markägare, säger Simon Lövgren.

I samband med ombyggnationen kommer nya anslutningar till närliggande fastigheter också att byggas. Hur mycket misstaget i slutändan kommer att kosta, kan inte Lövgren säga något om.

– Jag har tyvärr inte summan i huvudet. Men det blir väl några miljoner, säger han.

Trafikverkets enhetschef Robert Eriksson har tidigare sagt till PT att backjobbet i slutändan skulle kunna komma att kosta runt en och halv miljon. Men den siffran avfärdar projektledaren Simon Lövgren.

Fel hastighet

– Nej, nog blir det mer än en och en halv miljon, säger han.

Anledningen till det kostsamma misstaget har inte utretts ytterligare av Trafikverket.

– Det kvarstår, som vi tidigare sagt, att felet mest troligt är både vårt och konsultens, säger Simon Lövgren.

Trafikverket angav inför den första ombyggnationen en referenshastighet, som sträckan skulle vara anpassad för.

– Vi angav fel hastighet, säger Simon Lövgren.

Den nuvarande kurvan är dimensionerad för att klara 70 kilometer i timmen, trots att hastighetsbegränsningen på det aktuella vägavsnittet däremot är 80 kilometer i timmen.

Bra med regn

Etapp två av ombyggnationen kommer ta ungefär en och en halv månad. För arbetsledare och platschef gäller det att planera inhyrning av maskiner så att arbetet kan flyta på.

– Det finns inte så många specialfräsar exempelvis i Sverige, så det måste planeras in i förväg när vi ska nyttja maskiner som måste fraktas långt, säger arbetsledaren Sven-Ivar Sundin.

Sommarens regn har bidragit till att vägkroppen satt sig ordentligt. Den ska nu kompletteras med ytterligare ett lager grus.

– Det blir ett finare grus som vi ska låta trafiken gå på. Sist av allt blir det asfaltsbeläggning, säger Sven-Ivar Sundin.

Den nya vägsträckan blir 700 meter till skillnad från den tidigare s-kurvan som mätte 900 meter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!