En 19-årig kvinna vårdas alltjämt på intensiven vid Universitetssjukhuset i Umeå, svårt skadad efter kollisionen med en älg på E4 utanför Ladrike.
Det var i kvällsmörkret förra lördagen som älgen klev ut i vägbanan i det norrgående körfältet.
Ett sönderkört mitträcke ett par hundra meter från avfarten till campingen vittnar om trafikolyckan.
Den kvinnliga föraren skadades svårt och fördes inledningsvis till Sunderby sjukhus innan hon transporterades med ambulanshelikopter till Universitetssjukhuset i Umeå på morgonen dagen därpå.
Sjukvårdspersonal meddelade på fredagen att kvinnan ådragit sig svåra skador.
Älgen dog vid kollisionen.
E4 mellan Piteå och Luleå är i dag utrustad med viltstängsel längs i stort sett hela vägsträckan.
En av få oskyddade passager går mellan Kopparnäs och rastplatsen intill camping Ladrike – totalt någon enstaka kilometer – och precis längst det avsnitt där förra helgens älgpåkörning inträffade.
Om Trafikverkets pengar räckt till skulle även detta korta vägavsnitt ha varit utrustat med viltstängsel.
– Det finns i dag en aktiverad vägplan i syfte att bygga stängsel på den aktuella sträckan, säger Göran Westerberg, åtgärdsplanerare vid Trafikverket.
– Går allt som vi hoppas med markinlösen och en process utan överklagningar räknar vi med att kunna påbörja arbetet under hösten nästa år, säger Göran Westerberg.
Den beräknade kostnaden för viltstängsel ligger generellt på 200 kronor per meter.
E4 vid Bonäset i Öjebyn var tidigare hårt drabbat med många inrapporterade älgpåkörningar.
Under hösten 2016 – ett år försenat än planerat på grund av pengabrist – utrustades den fem kilometer långa sträckan med viltstängsel på ömse sidor av vägen med drastiskt förbättrad trafiksäkerhet som följd.
E4:ans totala upprustning mot Norrfjärden, med mitträcken, planfria korsningar och viltstängsel har också gett avsedd verkan med förhöjd trafiksäkerhet.
Men utanför Ladrike finns det fortfarande anledning att hissa varningsflagg. Där finns ingenting som håller viltet borta från den hårdtrafikerade vägen.