LTU Green Fuels varslar alla anställda

LTU Green Fuels hotas av nedläggning. All personal har varslats om uppsägning. Anledningen är att de inte hittat nya finansiärer för den forskning i gröna drivmedel, som bedrivs på anläggningen.

"Tiden håller på att rinna ut" säger Rikard Gebart och syftar på det politiska klimatmål som ställt upp till 2030.

"Tiden håller på att rinna ut" säger Rikard Gebart och syftar på det politiska klimatmål som ställt upp till 2030.

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ UPPDATERAD2015-11-25 09:30

Videon är inte längre tillgänglig

Totalt berörs 18 anställda av varslet. Driften av anläggningen kostar 36 miljoner per år.

– Vi har inte gett upp hoppet om att hitta nya finansiärer, trots att varslet gått ut så fortsätter vi försöka hitta fortsatt finansiering, säger Rikard Gebart, professor och forskningsansvarig vid LTU Green Fuels.

Hittills har närmare en halv miljard kronor plöjts ner i anläggningen både i form av investeringar och driftskostnader.

– Om det blir så att anläggningen läggs ned så kommer vi riva allt det här och den samlade kompetens som finns på anläggningen i dag kommer att gå förlorad, säger Gebart.

Forskningsresultaten som åstadkommits på anläggningen finns dock fortfarande kvar.

– Men att bygga upp en ny anläggning och en ny organisation kommer att ta minst fem år och kosta 350 miljoner kronor, säger Rikard Gebart.

Fossilfritt 2030

Bakgrunden till bristen på finansiering ligger i att Energimyndigheten, som stått för merparten av anläggningens kostnader inte längre är villiga att betala, om inte fler aktörer från industrin går in med resurser.

– Jag tycker det sänder ut väldigt motstridiga signaler. Å ena sidan så finns det ett politiskt beslut om att fordonsflottan i Sverige ska vara helt fossilfri år 2030, å andra sidan så vill inte samhället gå in med finansiering, säger Gebart.

Enligt honom finns det just nu ett lagförslag som kommer att göra det ekonomiskt intressant att driva den här typen av anläggningar i kommersiell regi på sikt.

– Men i nuläget finns det inte tillräckligt med intressenter från industrin som är villiga att gå in med resurser, trots att intresset för vår forskning är stort, säger Rikard Gebart.

Han förklarar att samtliga vägtransporter i Sverige skulle kunna drivas med förnybara bränslen om 20 storskaliga anläggningar byggdes i anslutning till pappersmassabruk.

– Vi skulle inte bara kunna vara självförsörjande inom fossilfria bränslen, vi skulle kunna exportera till andra länder också, säger Gebart.

Avsluta snyggt

Verksamhetsledaren Birgitta Marke är en av de 18 anställda som kommer att förlora jobbet om fortsatt finansiering inte blir löst.

– Stämningen här är ändå ganska bra, vi befann oss i en liknande situation 2012 innan Luleå tekniska universitet tog över anläggningen, säger hon.

Hon berättar att det är högst motvilligt, men att det inte finns något annat alternativ än att varsla personalen i dagsläget.

– Vi har sex månaders uppsägningstid, så nu har vi kommit till den punkten då det är uppsägning eftersom forskningsprojektet tar slut 31 maj, säger Marke.

– Som det ser ut just nu måste vi planera för att både fortsätta vår verksamhet, men också för att avsluta den på ett snyggt sätt, säger hon.

FAKTA LTU Green Fuels

Universitetets forskningsanläggning i Piteå, Green fuels är världens enda processanläggning för BioDME och biometanol som utgår från 100% förnybar råvara.

Processen kan ge ett mycket stort bidrag till att göra Sveriges transportsystem fossilfritt.

Anläggningen utgår från svartlut som är en biprodukt vid tillverkning av pappersmassa och som finns i stor mängd vid svenska massabruk. Beräkningar visar att ända upp till 25% av dagens förbrukning av drivmedel, motsvarande cirka 20 TWh/år, skulle kunna ersättas med fossilfria drivmedel producerade vid svenska massabruk.

Källa: LTU

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!