Under 2013 infördes numret 113 13 dit folk kan ringa om de är oroliga och vill få eller lämna information vid allvarliga kriser eller olyckor i samhället. Numret startades av SOS Alarm på uppdrag av regeringen i syfte att avlasta larmnumret 112 vid en allvarlig olycka eller händelse.
De senaste dagarna har telefonerna till 113 13 vid You call gått varma. Orsaken är inte oväntat coronaviruset.
Amanda Nyström som kallats in som extrapersonal för att ta emot samtal berättar att hon haft fullt upp.
– I torsdags hade jag 130 samtal, berättar hon.
När PT besöker You call vid halvtretiden på fredagen har hon haft 59 samtal. Hon säger att hon inte blir trött av att prata så mycket i telefonen.
– Nej. Det känns bra att få ta del av folks tankar och att man kan bidra till att lugna dem, säger hon.
Daniel Nyman som utbildar den personal som svarar på 113 13 har arbetat vid företaget i åtta år. Han känner också av anstormningen
– Jag har tagit emot flera hundra samtal, uppger han.
Victoria Sandström arbetar med marknadsfrågor och affärsstöd. Hon har arbetat vid företaget i 16 år och senast hon upplevde något liknande var när svininfluensan härjade under 2009.
– Då var det lika många samtal.
Hon redovisar mängden påringningar under förra veckan och det tog riktig fart den 1 mars. Den dagen kom 800 samtal, måndag 1 627 samtal, tisdag 1 600, onsdag 1 758, torsdag 2 000 och under fredagen också 2 000 samtal. Totalt från söndag till fredag 9 785 samtal.
– Vissa har tidigare gått till SOS alarm men den senaste tiden har alla samtal kopplade till coronaviruset gått till oss, säger Victoria Sandström.
You call har ett 60-tal anställda. Anstormingen av telefonsamtal kring smittan har gjort att företaget tagit in extra personal som Amanda Nyström.
– Vi har tagit in 12 operatörer som enbart arbetar med coronasamtalen och under måndagen tar vi in ytterligare sex personer. Totalt kommer vi att ha ett 30-tal anställda som tar emot dessa samtal, säger Victoria Sandström.
Hon och Daniel Nyman berättar att folk undrar om allt möjligt, kring vilka länder man kan åka till, vad som gäller inom skolan, hur smittan sprids, för att ta några exempel.
– Vi kan lämna information om det mesta. Men vi lämnar enbart ut verifierad information som är baserad på uppgifter från exempelvis Folkhälsomyndigheten, säger Daniel Nyman.