Vill snabba på Norrbotniabanan

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger att takten ska öka när det gäller bygget av Norrbotniabanan, men något löfte om "snabba cash" kan han inte ge.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger att det är viktigt att godstransporter i större utsträckning överförs från väg till sjöfart och järnväg. Inte minst för att uppnå klimatmålen.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) säger att det är viktigt att godstransporter i större utsträckning överförs från väg till sjöfart och järnväg. Inte minst för att uppnå klimatmålen.

Foto: Torbjörn Carlsson

Piteå kommun2019-11-07 18:00

I den nationella transportplanen för 2018-2029 anslog regeringen pengar till järnvägsplaner för Norrbotniabanan, Umeå-Skellefteå. Byggstart för sträckan Umeå-Dåva ägde rum hösten 2018.
De senaste dagarna har uppgifter gjort gällande att miljarder kan avsättas för själva bygget. Detta med anledning av att regeringen vill lyfta ut Ostlänken (för höghastighetståg) från planen och finansiera den vid sidan av. Därmed skulle 40 miljarder frigöras för järnvägssatsningar i norra Sverige.

Norrbotniabanan?
– Den är prioriterad och vi ska öka takten, men jag kan inte lova miljarder till just den, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Ett orosmoment i planeringsarbetet har varit signalen från länsstyrelsen i Västerbotten att de saknar personalresurser?
– Vi har gett en tydlig signal till länsstyrelsen och Trafikverket att det måste de lösa.

På torsdagsförmiddagen höll Tomas Eneroth ett anförande på Logistikdag Norr i Luleå och under eftermiddagen besökte han Piteå hamn för att prata hamn- och sjöfartsfrågor.
En viktig fråga för hamnarna i norr är att isbrytarna även i fortsättningen ska ingå i basservicen. Hamnröster från södra Sverige menar att det borde vara en regional fråga, men på den punkten är Eneroth tydlig.
– Isbrytarna är en nationell fråga och därmed ett gemensamt ansvar för alla hamnar. Det vi däremot tittar på är behovet av att förnya isbrytarflottan.

En kanske ännu större fråga är omställningen av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart.
– Vi ser en flerdubbling av sjöfarten i Sverige och fler och fler vill lägga över godstransporter. Vi har klimatmål som ska uppnås och även företagen känner trycket.
Men kostnaderna för transporter med sjöfart upplevs som för höga, bland annat har Lindbäcks bygg reagerat?
– Ja, det finns trösklar fortfarande och vi måste göra det förmånligare att skicka gods med båt eller andra klimatsmarta transporter; säger Tomas Eneroth, som lovar bättre styrning och samordningslösningar för att minska kostnaderna.

Från flygplatser, exempelvis Arvidsjaur, som är kommunalt ägda finns en oro för att flygskatten ska minska resorna?
– De små flygplatserna i Norrland är betydelsefulla och är det så att resandet minskar på grund av flygskatten så ska vi kompensera det. Vi har avsatt 100 miljoner för det ändamålet, säger Tomas Eneroth.

Norrbotniabanan är prioriterad, säger Tomas Eneroth, men lovar inga miljarder i nuläget.
Norrbotniabanan är prioriterad, säger Tomas Eneroth, men lovar inga miljarder i nuläget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!