Fårövägen har genom åren kommit att bli en olycksdrabbad sträcka, där en ofta missförstådd högerregel gett upphov till bristande trafiksäkerhet. Nu beslutar samhällsbyggnadsnämnden att införa väjningsplikt på samtliga gator som ansluter mot Fårövägen. Beslutet gäller sträckan Långskatavägen - Fåröbron.
Fåröbon Håkan Marklund har länge bekymrats över säkerheten på vägarna som omger Fårövägen, och han beskriver det nya beslutet som både glädjande och efterlängtat.
– Det är ju fantastiskt glädjande, att en klok kommun tagit ett klokt beslut, säger han.
– Det är säkert inte bara jag som hört av mig, och jag tycker det är så positivt att vi har en kommun som lyssnar på vad vi medborgare tycker.
Håkan Marklund berättar att ett införande av väjningsplikt efterfrågats i många år av boende i området, och att han själv sett flera olyckor i anslutning till de olika korsningarna utefter Fårövägen.
– Det har funnits en stor osäkerhet i de här korsningarna, där folk trott att det varit väjningsplikt men det egentligen varit högerregel. Jag kör mycket själv och är mycket ute på vägarna, och jag har själv sett flera olyckor, säger han.
Han tror själv att trafiksituationen kommer att förbättras med de nya bestämmelserna, men poängterar att det också handlar om ett individuellt ansvar från bilister och andra trafikanter.
– Jag kan inte tänka mig annat än att det kommer bli en förbättring. Sedan gäller det så klart att alla är uppmärksamma ändå, att alla tar det lugnt och inte kör för fort.
Håkan Marklund ser förutom väjningsplikten som nu införs en stadig förbättring under åren vad gäller trafiksäkerheten i området, och nämner den nya Fåröbron som ett stort lyft i området.
– Jag är överlycklig för den nya bron. Där har kommunen gjort det fantastiskt bra, särskilt för barn och föräldrar. Den nya bron är helt suverän.
Enligt ett tidigare beslut från samhällsbyggnadsnämnden kommer hastigheten att höjas under hösten på ett antal av de sträckor som nu kommer att beläggas med väjningsplikt. För att skapa tydlighet i vilka regler som gäller kommer däremot även de sträckor som undantas från hastighetshöjningarna, samt de som får hastigheten sänkt, att omfattas av väjningsplikten. Detta med hänvisning till tydlighet, framkomlighet och trafiksäkerhet, enligt beslutet från samhällsbyggnadsnämnden.