I januari inleds trafik med en 90-ton tung timmerbil som ska driftas av åkeriföretaget Pohjanen och Ström.
– Bilen har kommit. Just nu byggs släpet, säger Henrik Engman, inköpsansvarig vid Sveaskog, som köper in timret för vidare transport till Smurfit Kappa.
I dag trafikeras sträckan från hamnen till kraftlinerfabriken bland annat av Sjöbergs åkeri som kör med en bil som väger 70 ton med last och en som väger 74 ton.
– Vi får köra med en 74-tonnare eftersom sträckan är klassad som BK4-väg som medger 74 ton, säger vd Per Sjöberg.
Han förklarar att det inte handlar om kontinuerliga transporter. Det blir tillfälliga race med flera timmerbilar inblandade när ett fartyg kommer in med last som ska forslas bort snabbt.
Elva procent, 1180 mil av det statliga vägnätet, trafikeras av transporter upp till och med 74 tons bruttovikt och där bilens maximala längd får vara 25,25 meter. Nu kan det dock bli tal om tyngre transporter mellan Piteå hamn och Smurfit Kappa.
Henrik Engman förklarar att Sveaskog har inlett ett samarbete med Volvo Lastvagnar som går ut på att testa körningarna med ett ekipage som kan bli 34 meter långt och som får kapacitet att lasta sex timmertravar. En vanlig timmerbil lastar tre travar.
Tidigare körde SCA en liknande bil från en terminal i Överkalix till Munksund. Det projektet är nedlagt, men nu tar alltså Sveaskog upp stafettpinnen och kör vidare med ett liknande system.
Henrik Engman säger att det finns miljövinster med att köra med en längre och tyngre lastbil.
– Det är intressant att minska på utsläppen. Om all virkeskörning från Haraholmen skulle ske med en sådan bil skulle det resultera i 2 000 färre vändor med timmerbilar mellan hamnen och Piteå, säger Sveaskogs virkesinköpare.
Han säger att genom att transportera mer volym per ekipage så minskas bränsleförbrukningen och det ger lägre kostnader för åkerierna.
Engman säger också att steg två i projektet är att börja med körningar med tyngre ekipage från Överkalix, men att det ligger längre fram i tiden.
Lena Larsson, projektledare vid Volvo Lastvagnar, ser fram emot samarbetet med Sveaskog.
– Vi har under tio år arbetat med att studera och testa så kallade HCT-ekipage med upp till 90 ton mellan Överkalix och Piteå. Nu är vi redo för nästa etapp. För oss är det viktigt att samarbeta med olika aktörer för att utforma så effektiva transportlösningar som möjligt, säger hon.