En positiv rappport kunde Anna Forsman, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna i norr, presentera för besöksnäringen i Piteå på torsdagsmorgonen.
– Det går bra för Piteås stadskärna. Bäst i länet, sa hon för en liten grupp församlade i mötesplatsen Vardagsrummet.
Rapporten kommer från Cityindex, en objektiv jämförbar kartläggning mellan stadskärnor av den kommersiella utvecklingen i samtliga Sveriges stadskärnor som Fastighetsägarna i samarbete med Hui research tagit fram.
– Att berätta om Piteå stadskärna är roligt eftersom det ser bra ut, sa Forsman.
Piteå hamnade på plats 11 av totalt 104 vid en jämförelse av Sveriges samtliga stadskärnor. Omsättningen i staden har ökat med 3,5 procent. Andra stadskärnor i länet har minskat sin omsättning med 1,4 procent.
En stor anledning är nya verksamheter inom hotell- och restaurangnäringen.
Piteås stadskärna, där mätningen är gjord, är förvånande liten.
41 procent handlar i stadskärnan, vilket är en låg procent jämfört med riket.
– Det kan ha att göra med att det är 1000 personer fler som jobbar i stan än bor här. Medelåldern är hög hos de som bor i stadskärnan och en viktig fråga är att få in fler yngre i centrum för att inte stan ska vara tomt under kvällstid.
Forsman vill begrava ordet butiksdöd.
– Prata hellre om butiksutveckling. Butiksägare kan gynnas av e-handeln om man ser den som komplement. Det gäller att hitta sätt att använda sig av den.