– Vi vill visa upp och berätta om omsorgsyrket och avdramatisera sjukvården på ett lekfullt och lärande sätt för de yngre barnen, säger Ewa Karlsson-Sjölander, ordförande för styrgruppen Vård- och omsorgscollage i Piteå.
Förskolebarnen fick sina gosedjur undersökta. De kunde också ställa frågor om sjukvården och vad man lär sig på skolan. Eleverna hade tillsammans skapat sjukhusmiljön och programmet för dagen. Tre klassrum blev mottagningar med reception, väntrum och undersökningsrum med riktiga sjukhussängar.
När alla gosedjur blivit omhändertagna fick barnen prova på att åka rullstol och gå utan att kunna se. Det blev också en kort kurs i anatomi:
– Vet ni vad det här är? Det är en modell av hjärnan. Hjärnan styr alla våra rörelser men också känslor, om vi är glada eller ledsna, berättade Felicia Hortlund som går tredje och sista året på sin utbildning till undersköterska.
Förskolebarnen fick sedan gå fram och känna och titta närmare på dockan med alla organen och det skelett som stod bredvid.
Isabell Öberg Oskarsson, förskolelärare på Rönnens förskola, var liksom barnen mycket nöjda med besöket:
– Vi jobbar just nu med kroppen, energi och hälsa så det passar jättebra för oss att komma hit idag.
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivarna Piteå kommun och Region Norrbotten, fackliga organisationer och Strömbackaskolans vård- och omsorgsprogram
Gosedjurssjukhuset var Piteås bidrag till det nationella firandet av Vård- och omsorgscollegeveckan.