Snabbare bygglovshantering i Piteå kommun

Inom kort går Samhällsbyggnad i Piteå kommun igång med ett nytt digitalt system som beräknas halvera tiden för bygglovsärenden.

Just nu pågår flytten till samhällsbyggnadsförvaltningens nya lokaler. "Här ska vi arbeta för att minska pappershanteringen", säger förvaltningschefen Jan Johansson.

Just nu pågår flytten till samhällsbyggnadsförvaltningens nya lokaler. "Här ska vi arbeta för att minska pappershanteringen", säger förvaltningschefen Jan Johansson.

Foto: Tommy Norin

Piteå kommun2020-02-01 13:00

Digitalisering

Samhällsbyggnad har, som PT tidigare har skrivit om, flyttat till före detta Åhlénshuset. Av förvaltningens 250 anställda ska 125 arbeta i de nya lokalerna. 80 av dem kommer från stadshuset.

Enheter som fått nya arbetsplatser är planavdelningen som hanterar allt från markfrågor till bygglov, flyktingsamordningen, kompetensförsörjningen, administrationen och ledningsstaben. Dessutom avdelningen Miljö och hälsa.

Förvaltningschefen Jan Johansson berättar att i samband med bytet av lokal inleds en helt ny era i sättet att arbeta. Förvaltningen går i betydande delar ifrån pappershantering till digital hantering. Det startar bland annat med ett helt nytt system för byggloven.

– Vi har köpt in ett system, Bygg-R, som gör det enklare att hantera bygglovsärenden. De som söker bygglov kommer att kunna göra det på nätet där systemet tar hand om ärendet. Just nu arbetar Piteå kommun också med frågan om att starta ett e-arkiv. När det är fullt utvecklat kommer vi att kunna erbjuda medborgarna e-tjänster. På sikt de som söker enklare bygglov få en automatisk återkoppling där systemet ger besked om bygglovet är beviljat, säger Johansson.

I dag är den normala handläggningstiden för ett bygglov tio veckor.

– Vi har startat funktionen med Bygg-R så smått. Med ett fullt utvecklat digitalt system kan den tiden halveras, kanske mer, säger förvaltningschefen, som hoppas att e-arkivet kan vara på plats under 2020.

Handläggarna av miljöärenden kommer också att arbeta mer med digital hantering.

– Vi har köpt ett ärendeprogram benämnt Eccos. I det kan ärenden upprättas som handlar om miljöfrågor och tillsyn, säger Jan Johansson.

Han säger att överlag ser Piteå kommun över alla processer kring ärenden.

– Vi vill se vad det är vi gör och när och hur vi gör det. För att kunna digitalisera verksamheterna måste vi se vilka processer vi har. Det handlar om att arbeta mer effektivt och flexibelt i samhällsbyggnads nya organisation.

– Att utveckla verksamheten och de digitala tjänsterna där det är möjligt, härrör från förvaltningen verksamhetsutvecklingsprojekt. Det blev ett direkt resultat av den genomlysning som samhällsbyggnad gick igenom för två år sedan. Verksamhetsutveckling är en normal del i arbetet. Det handlar om att skapa mesta möjliga nytta för medborgarna, säger Jan Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!