I genomsnitt en gång i veckan tar kommunen emot en anmälan om nedskräpning i naturen. Det är allt från kastade sopor i kommunens parker till bilar som bränns och lämnas efter någon skogsväg. Mycket sällan kan syndaren hållas ansvarig.
Den senaste nedskräpningen längs Rikstretton har Ulf Isaksson, miljöinspektör på kommunen, inte någon kännedom om. Han blir dock inte förvånad när han får höra talas om den.
– Nedskräpning är inget minskande problem. Jag uppskattar att vi får omkring 50 anmälningar per år, säger han.
Ulf Isaksson förklarar att när nedskräpning kommer till kommunens kännedom försöker man först hitta ägaren till skräpet. Om detta lyckas försöker man få denne att ta hand om det. Om detta bedöms som utsiktslös går ansvaret över till markägaren.
– Om det skräpats ner i kommunens parker/grönområden är det park och fritid som får åka ut och ta hand om skräpet. Ligger skräpet i skogen blir det fysisk planering som får uppgiften, säger Ulf Isaksson.
För två år sedan dumpades skräp längs Rikstretton som miljö och hälsa själva åkte ut och tog hand om.
– Det är väl inte så det ska gå till men så blev det, säger Ulf Isaksson, som förklarar att det inte finns någon budget för att städa bort dumpat skräp.
Exakt hur mycket nedskräpningen kostar kommunen varje år är oklart eftersom det är olika avdelningar som blir ansvariga beroende på var nedskräpningen sker. Handhavandet av bara skrotbilar ligger på en kostnad av cirka 250 000 kronor per år.