Sätter press efter dödsolyckorna

Arbetsmiljöverket anser att säkerhetsrutinerna vid växling är otillräckliga. Efter flera dödsolyckor, den senaste i Piteå, kräver myndigheten att Green cargo undersöker och riskbedömer arbetsuppgifterna.

Dödsolyckan inne på Smurfit Kappas fabriksområde är den fjärde som drabbat Green cargo. Nu ökar Arbetsmiljöverket pressen på godstransportföretaget i syfte att säkerhetsrutinerna förbättras. (Arkivbild)

Dödsolyckan inne på Smurfit Kappas fabriksområde är den fjärde som drabbat Green cargo. Nu ökar Arbetsmiljöverket pressen på godstransportföretaget i syfte att säkerhetsrutinerna förbättras. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

Piteå kommun2019-11-19 18:00

Sedan 2012 har fyra dödsolyckor samt ett tiotal andra allvarliga olyckor inträffat i samband med växlingsarbete på Green cargo. I den senaste för ett par veckor sedan inne på Smurfit Kappas fabriksområde omkom en man i 60-års åldern. I januari 2018 omkom en Piteåbo när han föll av en tågvagn i Bastuträsk och för ett år sedan omkom en bangårdsarbetare i Borlänge.
Arbetsmiljöverket har utrett de två dödsolyckorna under 2018 och konstaterat att det generellt förekommer en rad allvarliga risker i samband med växlingsarbete.

I samband med det har Arbetsmiljöverket begärt ut hur Green cargo undersöker och riskbedömer den här typen av arbetsuppgifter. Svaret från Green cargo ansågs inte hålla måttet.
– Nej, vi anser inte att företagets rutiner och riskbedömning är tillräcklig. De har en del att jobba med. Inte minst handlar det om risken att bli påkörd eller råka illa ut när man står på stegen till en lokvagn, säger Paul Keenan, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.

För att sätta tryck på Green cargo har företaget på sig till den 2 mars 2020 att inkomma med ett mer heltäckande svar. Om inte riskerar Green cargo att få betala ett vite på en halv miljon kronor.
– Det är ett riskfyllt arbete och då måste det finnas höjd på säkerhetsrutinerna. Den enskilde arbetstagaren kan inte ensam ha ansvar för det, säger Paul Keenan.

Samtidigt har Arbetsmiljöverket ambitionen att genomföra en större inspektion som inkluderar alla järnvägsföretag som håller på med växlingsarbete.
– Green cargo är kanske störst, men det finns ett flertal företag som håller på med det. Det ska vara konkurrensneutralt och därmed samma krav för alla, säger Paul Keenan.

Anna Nilsson, ordförande för Seko på Green cargo i Norrbotten, välkomnar att Arbetsmiljöverket skärper kraven.
– Vi jobbar som på 1800-talet. Står på en liten stege och har en massa arbetsmoment att utföra. Det behövs en uppryckning. Säkerheten måste förbättras.
Nilsson påpekar att företaget gjort en del efter dödsolyckorna under 2018, men hon efterlyser andra lösningar i takt med den tekniska utvecklingen.
– Att jobba med växling innebär risker. Konsekvensen blir så stor om du gör fel. Vi behöver akuta åtgärder, men också långsiktiga förändringar som gäller hela branschen. Folk ska inte behöva riskera livet på jobbet.

Anna Nilsson, ordförande för Seko på Green cargo i Norrbotten, välkomnar att Arbetsmiljöverket skärper kraven. (Arkivbild)
Anna Nilsson, ordförande för Seko på Green cargo i Norrbotten, välkomnar att Arbetsmiljöverket skärper kraven. (Arkivbild)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!