Under 2019 kommer Trafikverket att skylta om hastighetsgränser på statliga vägsträckor runtom i landet. På måndagen togs beslut om vilka vägsträckor som berörs av förändringarna.
111 mil statlig väg får sänkt hastighetsgräns från 90 till 80 kilometer i timmen (med något undantag där sträckor sänks från 110 till 100 samt från 100 till 80). Nio mil får höjd hastighetsgräns från 90 till 100.
Hastighetsgränserna anpassas i hela Sverige. Längst upp i norr sänks hastigheten på cirka 20 mil väg, i västra Sverige på cirka 25 mil väg och i södra Sverige på drygt 16 mil.
I Piteå kommun sänks hastigheten på väg 373, 200 meter väst om väg 550 Svensbyn – 200 meter väster om väg 930 Vitsand, där hastigheten sänks från 90 kilometer i timmen till 80.
På samma väg höjs hastigheten från 90 till 100. Det gäller sträckan som är 200 meter öster om väg 930 Vitsand till väg E4 trafikplats Bergsviken.
En sänkning av hastigheten från 90 till 80 blir det också på väg 506 på sträckan från E4 Pitsund till väg 507 Strömnäs.
I övriga Norrbotten blir det också förändringar på E4, E10, E45, väg 94 och väg 830.
De nya föreskrifterna träder ikraft mellan den 4 och 6 november, och då kommer Trafikverket att skylta om alla vägsträckor som får sänkt hastighetsgräns. Höjningarna av hastighetsgränser sker efter hand som en vägsträcka byggs om till mötesseparerad.
Att anpassa hastighetsgränser utifrån vägens utformning är en av Trafikverkets många åtgärder för att minska antalet döda och svårt skadade i trafiken. Fram till år 2025 kommer cirka 425 mil statlig väg att skyltas om till en lägre hastighetsgräns. Under samma period kommer cirka 120 mil väg få höjd hastighetsgräns eftersom vägar byggs om varvid säkerhetsstandarden höjs.
– Rätt hastighet är en förutsättning för att minska antalet dödade och skadade i trafiken. Om alla tar sitt ansvar och håller hastigheten kan vi rädda minst hundra liv varje år. När vi lättar på gasen sparar vi dessutom på bränslet och minskar utsläppen, säger Sandra Nordahl, enhetschef Nationell Samhällsplanering
Under våren 2019 inledde Trafikverket processen med regionala dialoger tillsammans med kommuner, regionala planupprättare och andra samhällsaktörer. Därefter skickade respektive region ut sina föreslagna vägsträckor på remiss. Alla remissvar har kommit in och svaren har gåtts igenom.