Green cargo följer Trafikverkets trafikbestämmelser för järnväg, TTJ och Håkan Sjöström, säkerhetsstrateg på Green cargo, är lite förvånad att Arbetsmiljöverket går in på detaljnivå.
– Vi anser att vi har systematik i vårt säkerhetsarbete, men sedan pågår ständigt riskbedömning och förbättringsarbete.
Arbetsmiljöverket har utlyst ett vite på en halv miljon?
– Ja, vi är anmodade att lämna in kompletteringar. I nuläget vet jag inte vad det kan bli, men vi jobbar hela tiden för att minska riskerna. Det kan handla om tekniska förändringar, men också om att vår personal är medvetna om säkerheten och inte tar risker, säger Håkan Sjöström.
Fyra dödsolyckor sedan 2012?
– Det är oacceptabelt, men varje olycka är en unik händelse. Vi är väl medvetna om riskerna, men tror att de går att bemästra.
Sjöström konstaterar att Green cargo är den största aktören med verksamhet i hela landet och tar hand om enormt många vagnar som tillhör andra bolag.
– Det är viktigt att samma regler gäller för alla i hela branschen så att det inte blir konkurrensfördelar.
Efter dödsolyckan i januari 2018 i Bastuträsk då en Piteåbo omkom har Haverikommissionen synpunkter på hur en säkrare utformning av det befintliga vagnbeståndet kan uppnås. Kommissionen föreslår också att det interna regelverket förbättras vad gäller utformning, placering, användning av åkhandtag och fotsteg vid radiostyrning av lok.
Säkerhetssystemet är tillräckligt
Oacceptabelt med olyckor, men Green cargo tror att riskerna går att bemästra. Senast den 2 mars 2020 ska företaget ha svarat på Arbetsmiljöverkets frågor och krav.
Håkan Sjöström, Green cargo, anser att företaget har systematik i sitt säkerhetsarbete.
Foto: Green cargo
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!