Region Norrbotten satsar på digitala möten

Patienten tar sitt eget blodtryck och skickar värdet via en digital tjänst till vården. Region Norrbotten vill införa metoden.

"Vi vill matcha olika behov inom vården", säger Stefan Carlsson, IT- strateg vid Region Norrbotten.

"Vi vill matcha olika behov inom vården", säger Stefan Carlsson, IT- strateg vid Region Norrbotten.

Foto: Jens Ökvist

Piteå kommun2020-01-16 18:00

DIGITALISERING

Stefan Carlsson, IT-strateg vid Region Norrbotten berättar om organisationens arbete med digitala funktioner som han menar ska kunna  korta vårdköer och göra det enklare för patienter att kommunicera med vården.

– Regionen har en  IT-strategi som ska möta verksamheternas och medborgarnas behov. Den uppdaterades senast 2018 och tar sikte på hur detta ska utvecklas fram till 2035. Vårt absoluta mål är att stödja en verksamhet i förändring,

Ett verktyg som Regionen arbetar med är att se på möjligheterna att kunna erbjuda digitala hjälpmedel som stöd till patienternas egenvård i hemmet. En patient kommer exempelvis att kunna ta eget blodtryck, kontrollera sin vikt på en våg, trycka på en knapp och sedan landar värdena hos vården.

Ett annat exempel är den lättakut där patienten själv kan registrera sitt ärende på en dator vid hälsocentralens väntrum och där man sedan har möjlighet att få träffa vårdpersonal för råd och behandling.

PT skrev nyligen om den tjänst som går ut på att en patient via Regionens hemsida ska kunna logga in på en tjänst för att starta en digital registrering och som sedan landar i en chatt med en sköterska eller läkare som är uppkopplad på bestämda tider.

– Varje besök blir mer effektivt. I framtiden finns också möjligheter att skapa videomöten. Det ska introduceras inom ett par veckor. Liknande initiativ testas inom ett flertal regioner, intresset för dessa tjänster är mycket stort, säger Carlsson.

Andra vårdgivare som erbjuder liknande tjänster har visat på att upp emot 75 procent av alla vårdsökande fall kan klaras utan att patienten behöver uppsöka vården.

– De direkta mötena med doktorn ska självklart inte helt försvinna. Detta är ett komplement för att också kunna avlasta vårdverksamheterna, säger IT-strategen.

Carlsson berättar att inom kort introduceras en ny digital tjänst för återbesök. Patienten laddar ned en app i mobilen där vårdpersonalen kan skicka en inbjudan om återbesök på distans.

– Man behöver inte åka från Arjeplog till Piteå för att göra ett återbesök. Man loggar in via sitt bank-id och sedan sker ett videomöte.

Regionen  har också redan introducerat en tjänst där man kan checka in och direkt betala det bokade besöket hos hälsocentralen eller sjukhuset.

– Vi arbetar ständigt med att paketera olika smarta lösningar som skapar större frihet och som ger en bättre vård, säger Stefan Carlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!