Piteås konsumenthjälp får toppbetyg

Nästan bäst i test. Ja, Piteå hamnade på tredje plats bland landets 290 kommuner när Sveriges konsumenter utsåg Årets konsumentkommun.

Ida Ljungwe och Siv Öhlund på Konsument Piteå är glada över att Piteå kommun fortfarande erbjuder  konsumentvägledning till sina invånare. I en färsk rankning hamnar Piteå på tredje plats som Årets konsumentkommun

Ida Ljungwe och Siv Öhlund på Konsument Piteå är glada över att Piteå kommun fortfarande erbjuder konsumentvägledning till sina invånare. I en färsk rankning hamnar Piteå på tredje plats som Årets konsumentkommun

Foto: Christina Simma

Piteå kommun2019-11-26 17:00

– Roligt att vårt arbete uppmärksammas, tycker konsumentvägledaren Siv Öhlund, om undersökningen som har jämfört fyra områden av konsumentintresse. De fyra kriterierna är hur stor tillgång kommuninvånarna har till konsumentvägledning, hur snabbt man kan få budget- och skuldrådgivning, hur bra kommunerna är på livsmedelskontroll och hur lätt det är att få tag på kontanter i en bankomat.  

– Så ska man vara helt korrekt handlar undersökningen av konsumentvägledningen inte om kvalitet, utan om vi kan erbjuda tjänsten överhuvudtaget, konstaterar Siv Öhlund, mångårig konsumentvägledare i Piteå kommun.

Till skillnad från budget- och skuldrådgivningen, som kommunerna enligt lag är ålagda att erbjuda sina invånare, är konsumentrådgivningen nämligen ett frivilligt åtagande. Många kommuner med skral ekonomi har därför valt att dra ner på eller helt sluta med rådgivning. 

Siv Öhlund har kunnat följa andra kommuners minskade intresse samtidigt som hon konstaterar att efterfrågan på hjälp bland Piteåborna inte minskat. Den största delen av ärendena som man vill ha hjälp med är dessutom densamma som förr.

– Ja, allt som är relaterat till hus och bilar, säger Siv Öhlund.

Förutom själva köpen av fastigheter och fordon handlar det exempelvis om hantverkstjänster och bilreparationer, där konsumenten av någon anledning är missnöjd och söker råd och hjälp.

Som konsumentvägledare lutar sig Siv Öhlund mot tre lagstiftningar inom konsumentområdet, men om ärendet inte ryms inom dessa kan hon inte göra mycket.

– Det gäller exempelvis om man köper något av en privatperson. Då får man vända sig till tingsrätten, säger hon.

Öhlund är också noga med att påpeka att det alltid finns två sidor av myntet när parter tvistar, och att läget för hennes del kan förändras när hon pratat med motparten.

Med sin långa erfarenhet av konsumentfrågor har Siv Öhlund också kunnat följa hur e-handeln förändrat vårt köpbeteende.

– Man kan spara pengar, men man ska alltid ha i åtanke att det inte är självklart att få hjälp på sin hemort om varan behöver reklameras eller repareras, säger hon.

För att slippa skicka sin 50 tums tv söderut är lösningen egentligen bara en, menar Piteås konsumentvägledare.

– Handla lokalt. Det blir troligen lite dyrare, men händer det något med varan finns servicen på hemmaplan, säger Siv Öhlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!