Piteås elbussar ska klara kylan

Kylan stoppade några av Luleås elbussar. Frågan är om Piteås elbussar ska drabbas av liknande problem. "Nej, vi känner oss inte alls oroliga", säger Rebecka Granström, projektsamordnare, Piteå kommun.

En grön elbuss på tur. Så här kan Piteås komma att se ut, men färgen är inte bestämd än.

En grön elbuss på tur. Så här kan Piteås komma att se ut, men färgen är inte bestämd än.

Foto: Gustav Gräll

Piteå kommun2020-01-27 05:00

Kylan gjorde att några av Luleås elbussar togs ur trafik då det var för kallt i bussen. Risken att något liknande ska hända i Piteå är mycket liten enligt Rebecka Granström.

– Vi känner oss inte alls oroliga, säger hon.

Piteås lokaltrafik kommer från och med den 1 juli 2020 att trafikeras av elektriska bussar. 13 bussar har beställts av typen lågentrébussar. De är 12 meter långa och ska erbjuda minst 33 sittplatser och minst 30 platser för stående.

Hon pekar på en rad skillnader mellan Luleå och Piteå när det gäller elbussarna.

– Vår infrastruktur kräver inte samma typ av snabbladdning som bussarna i Luleå. Våra bussar kommer att laddas långsamt på natten i ett garage, inte vid snabbladdare som kan gå sönder utomhus och det borgar för färre problem.

För att bussens innetemperatur ska klara både kyla och värme kommer en tilläggsvärmare som drivs på ett fosilfritt drivmedel,  HVO100, att användas för att inte belasta batteriet i onödan.

– Vi ställde kravet i upphandlingen att temperaturerna ska vara bra både för förare och för passagerare, säger Granström.

Nobina, företaget som tar över hela driften av kollektivtrafiken, känner ingen oro utan de stöder sig på företages långa erfarenhet av elbussar som lett till att de leder marknaden i Norden.

– Vi har gjort en ordenligt analys av klimatet i Piteå och är övertygade att våra bussar klarar temperaturer både vinter och sommar,  säger Martin Atterhall, produktchef Nobina.

Granström tycker att det är spännande med en ny entreprenör och en ny busstyp.

– Det är intressant och jag är inte mer orolig nu än jag skulle vara om vi fick ny entreprenör med dieselbussar. Vi är trygga i vår upphandling. 

Hon tror också att det är bra att ha Nobina som trafikoperatör.

– De har erfarenhet, till skillnad från Luleå, där ett kommunalt bolag ansvarar för trafikeringen.

Kommunen har ställt många krav på fordonen vad avser, säkerhet, komfort, funktioner för av- och påstigning, information och kommunikation, förarmiljö och exteriör.

– Vi ska ner nästa vecka och titta på bussarna och bestämma hur de kan komma att se ut utvändigt. Färgen är lite oklar. Vi hade tänkt oss gula i upphandlingen, men de kan bli gröna. Grönt är ju en profil för grönt resande och Piteå har ju limegrönt i den grafiska profil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!