Piteås bussflotta blir helt eldriven

Ett nytt bussavtal är på plats. Från och med 1 juli 2021 trafikeras Piteås lokaltrafik av 100 procent elbussar.

Kommunalrådet Anders Lundqvist (S) gläds åt det nya bussavtalet.

Kommunalrådet Anders Lundqvist (S) gläds åt det nya bussavtalet.

Foto: Frida Enberg

Piteå kommun2019-11-15 18:00

Resan har varit lång. Sex år har gått sedan kommunen inledde upphandlingsprocessen för att få till stånd ett nytt bussavtal. Turerna har varit många och ambitionen har hela tiden varit att bussarna helt eller delvis ska drivas fossilfritt. 

– Från början fanns det tankar på att bussarna skulle gå på biogas, då kommunen övervägde att gå in i ett biogasprojekt, säger Rebecca Granström, ansvarig upphandlare vid Piteå kommun. 

Politiken skrotade sedermera planerna på att kliva in i biogasprojektet och en annan upphandling gällande busstrafiken inleddes. 

– Då utgick vi från en mervärdesmodell, ju högre andel fossilreducerat drivmedel bussarna kunde köras på desto högre mervärde fick man i upphandlingen, säger Granström. 

I samband med denna upphandling kom två anbudsgivare in, där båda erbjöd dieseldrivna bussar. 

– Vi utvärderade den här upphandlingen på ett okonventionellt sätt, vi hade en jury som bestod av allmänheten. Stora delar av allmänheten och jag vill verkligen framföra hur engagerade de var. De gjorde ett fantastiskt jobb, säger Rebecca Granström. 

Men inte heller den upphandlingen ledde i slutändan till något nytt avtal. 

– Det slutade med att den överprövades och istället för att driva ärendet vidare till kammarrätten valde vi att starta en helt ny upphandling. Nu tog vi också chansen att ställa högre krav på anbudsgivarna, säger Rebecca Granström. 

Resultatet blev ett tioårigt avtal med Nobina, som från och med 2021 tar över driften av kollektivtrafiken i tätorten – då med 100 procent elbussar. 

– Det kommer bli en stor skillnad på både luftkvalitet och ljudnivå, särskilt utanför sjukhusets entré, säger Rebecca Granström. 

I samband med detta blir även turerna tätare. 

– Priset per trafikkilometer är ungefär samma som med fossildrivna bussar. Det skiljer något öre, men om vi väljer att öka trafikmängden ännu mer under tioårsperioden då blir det billigare per trafikkilometer, säger hon. 

Kommunalrådet Anders Lundqvist (S) gläds åt bussavtalet och menar att det är ett viktigt steg mot ett fossilfritt Piteå år 2030. 

– Det finns ju ett nationellt mål om ett helt fossilfritt samhälle 2045 och jag tycker Piteå ligger bra till. Det här är positivt på alla sätt, säger han. 

Kommunalrådskollegan Helena Stenberg (S) instämmer. 

– Nobina är ett stort företag med gedigen kompetens inom kollektivtrafik och har stor erfarenhet av trafik med elbussar, säger hon. 

Lundqvist menar att Piteå är på god väg mot att bli en fossilfri kommun.
Lundqvist menar att Piteå är på god väg mot att bli en fossilfri kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!