I flera år har kommunala Pite energi aktivt med mångfaldsfrågor där anställda får utbildning i likabehandling av medarbetare.
Det berättar Linda Larsson, HR-chef vid Pite energi som har 120 anställda. På fredagsmorgonen fick hon ta emot diplom vid ett frukostmöte, av Vera Renberg, processledare vid Piteå kommun, och kommunalrådet Anders Lundkvist
– Alla företag har möjlighet att diplomera sig i ett mångfaldsarbete. För oss är det viktigt att alla våra anställda får vara det de är och att alla är involverade i det vi gör, säger Linda Larsson
Vera Renberg förklarar att Piteå kommun vill verka för att vara en kommun som värnar om mänskliga rättigheter.
– Utifrån det delar kommunen ut mångfaldsdiplom till företag som jobbar för mångfald och mänskliga rättigheter. Pite Energi är et sådant företag. Hittills har vi delat ut 16-17 stycken diplom, säger Vera Renberg.
Linda Larsson berättar att Pite energi ger de anställa konkret utbildning i likabehandling, hur man förhindrar kränkningar, vilka normer som ska gälla inom företaget. Vi bjuder på föreläsningar, och har en hel del aktiviteter för att företaget ska bli en allt bättre arbetsplats. Vi har också fått certifieringen Great place to work, säger HR-chefen.
Vid frukostmötet tog moderatorn Fredrik Nilsson också upp temat hur man blir en attraktiv arbetsgivare. Samuel Hellström, vd för Hellströms bygg, Jenny Lindholm, Smarteyes och Mikael Söderberg vid badrumstillverkaren Podcom, hade svar på det.
– Det är ett långsiktigt arbete. Vi har många aktiviteter för våra anställda med deras familjer med bland annat heldagsutflykter.
2019 fick Podcomp Norrbottens jämställdhetspris. 40 procent av de anställda där är kvinnor.
– Vi har skapat en miljö där alla människor trivs och vi har försökt skapa en kultur som säger att om varje person vill ge något så får arbetskamraterna något.
Samuel Hellström sade att kännetecknet för en bra ledare är att man ska vara tydlig och våga tro på det man gör.
– Man ska andas vilken värdegrund man står för i företaget, säger Lindholm.
– Det jag förväntar mig av de anställda ska de också förvänta sig av mig. Som ledare ska jag visa mer engagemang än de. Det ska vara ett tydligt ledarskap. Om de anställda ser att jag inte anstränger mig så kan de ställa frågan, varför ska då jag anstränga mig?
– Det är viktigt att se sina medarbetare. Ge feedback, stöd och utbildning, säger Jenny Lindholm.