Det har stormat en del efter att kommunfullmäktige för drygt två år sedan beslöt att all parkering skulle digitaliseras. Förändringen har dragit ut på tiden och orsaken har varit svårigheter att hitta en fungerande teknisk lösning.
Det problemet löstes i början av året när företaget Easypark presenterade en lösning med en hubb som fungerar med två timmars gratis parkering.
– Ja, lösningen finns, men vi upphandlar för att se om det finns andra aktörer som kan leverera. Upphandlingen ska vara klar i juni, berättar Kjell Norberg, trafikingenjör på Piteå kommun.
Nästa upphandling handlar om apparna som gör det möjligt att parkera med mobilen. Ska vara klart i höst.
– Idag är en app knuten till våra betalparkeringar, men tanken är att fler appar kan ska kunna kopplas till systemet, säger Norberg.
Målet har varit skarpt läge den 1 oktober, men nu blir det tidigast den 1 november eller kanske inte förrän i januari 2021.
– Så är prognosen idag.
Planen har hela tiden varit att behålla gratisparkering och skapa möjlighet att betala för att få stå längre än två gratistimmar. Allt i syfte att begränsa den relativt omfattande arbetsplatsparkeringen på offentliga parkeringar.
– Det löser vi genom att erbjuda två gratistimmar per dygn för alla. Den som vill parkera längre får betala per timme.
Detta system gäller utanför Coop och Ica, på Kyrkparkeringen, i Stadsbergets p-garage och så vidare.
– Däremot inte på de befintliga betalparkeringarna. Där kostar det från första stund, nu som senare, säger Kjell Norberg.
Den som parkerar kan göra det via mobilapp, SMS, talsvar eller via terminaler som ska finnas på Kyrkparkeringen och utanför Ica och Coop.
Hubben beräknas kosta cirka 60 000 kronor per år. Vid uppstart tillkommer en engångskostnad på kanske lika mycket.
De företag som tillhandahåller appar ska ha tio procent av intäkterna.
Ombyggnad av parkeringsautomater samt flytt och installation är kostnadsberäknat till cirka 600 000 kronor.
Dessutom tillkommer en årlig kostnad för de tio parkeringsautomaterna på cirka 150 000 kronor.
– Parkeringsautomater kostar även idag. Det handlar bland annat om underhåll, säger Kjell Norberg.
Med det nya systemet blir det också enklare för p-vakterna. I princip kan de åka omkring i bilen och scanna av registreringsskyltarna och direkt se vilka som har gratistid kvar eller har betalat för att få stå längre. Och vilka som ska bötfällas.