2006 kom kommunen överens med måltidsservice om hur många lärare som får äta pedagogisk måltid beroende på hur stor grupp barn man har hand om. I förskolan äter samtliga med tillsynsplikt, i förskoleklass–årskurs 3 äter en vuxen per tio barn, i årskurs 4–6 äter en vuxen per 15 barn och i årskurs 7–9 äter en vuxen per 20 barn.
– Men det upprättades aldrig några riktlinjer för vår personal. Hur de ska tänka och vad som förväntas av personalen när man äter pedagogisk måltid, förklarar skolchefen Malin Westling efter att kommunen nu klubbat nya riktlinjer.
Personalen ska bland annat föregå med gott exempel och visa vad en balanserad måltid är enligt livsmedelsverkets tallriksmodell.
– Vi har jobbat så här sedan 2006. Det är inte så mycket som är förändrat i sak. Det är mer att vi har skrivit ner det för att bli tydliga. Både inom vår organisation, men även mot måltidspersonalen, säger Malin Westling.
Syftet med den pedagogiska måltiden är att skapa en måltidsmiljö som är lugn och balanserad samt att på ett naturligt sätt skapa förutsättning för samtal kring mat, måltidsmiljö, miljömedvetenhet och hälsa.
– Det som är förändrat är att vi har tydliggjort att det är viktigt att man ser måltiden som ett undervisningstillfälle också. Att man jobbar med eleverna kring vad en näringsrik måltid är och utifrån klimat och slöseri. Att man inte slänger produkter i onödan, säger Malin Westling.