Nya problem med ambulansflyget

Det saknas piloter och mekaniker till de svenska ambulansflygplanen. Upphandlingen för drift och service har precis avbrutits.

De nya ambulansflygen är Pilatus PC-24, som Svenskt ambulansflyg köpt in sex exemplar av.

De nya ambulansflygen är Pilatus PC-24, som Svenskt ambulansflyg köpt in sex exemplar av.

Foto: Region Norrbotten

Piteå kommun2019-11-15 17:25

Det var i augusti som upphandlingen av de svenska ambulansflygplanen blev färdig. Den schweiziska tillverkaren Pilatus blir den som ska leverera jetmaskinerna. Men i dagsläget saknas både piloter och mekaniker som ska flyga och serva flottan. Upphandlingen var planerad att avslutas i februari, men kommunförbundet Svenskt ambulansflyg har nu valt att avbryta processen. 

– Som alltid med upphandlingar är det ett antal utmaningar som behöver hanteras. VI har insett att den blev för komplex helt enkelt, säger Joakim Ahl, biträdande förbundsdirektör vid Svenskt ambulansflyg, till Västerbottens-Kuriren. 

En av utmaningarna ska vara projektets storlek med flera beredskapsbaser. 

Syftet med att regionerna tillsammans ska äga istället för att hyra ambulansflyg är att göra vården mer jämlik över hela landet. En förhoppning är också sänkta kostnader och bättre koordinering. Men det finns regioner som uttryckt skepsism till upplägget eftersom ekonomin är ansträngd i de flesta av landets regioner. 

Kostnaden för de sex jetplan som beställts från Pilatus blir över 700 miljoner kronor. Men vården räknar med att spara 12–20 miljoner kronor om året på att äga ambulansflygplanen.

Planen ska utgå från Stockholm, Göteborg och Umeå och dirigeras från en gemensam ledningscentral.

– Vi kommer ha koll på precis hur mycket vi flyger, varenda timme, sade Annika Tännström (M), styrelseordförande för Svenskt Ambulansflyg till TT i september. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!